* Zakázky naznačují plné vytížení v příštích měsících
* Prodeje by měly ve druhém pololetí stagnovat, oživení 2010
* Konec šrotovného v Německu zasáhne prodeje malých vozů
* Dopad šrotovného v Česku bude malý
Jason Hovet
MLADÁ BOLESLAV, 11.září (Reuters) - Škoda Auto věří, že díky
stabilizaci trhu ve druhém pololetí zřejmě zmírní celoroční
pokles tržeb na 5 procent z dvouciferného propadu za prvních
šest měsíců, řekl v pátek generální ředitel Reinhard Jung.
Mladoboleslavská automobilka v prvních měsících letošního
roku tvrdě pocítila pokles poptávky v západní Evropě, kam dodává
polovinu své produkce, i když během druhého kvartálu si vydechla
díky přechodnému zavedení šrotovného v Německu i na dalších
klíčových trzích.
Příspěvek na sešrotování starého vozu při koupi nového
podpořil zejména prodeje fabií, dodal ředitel společnosti
ovládané německým Volkswagenem <VOWG.DE>.
Jung řekl v rozhovoru pro Reuters, že příznivý vliv
šrotovného ve druhém pololetí vyprchá poté, co v Německu minulý
týden skončilo, nicméně i signály ze západní Evropy nebo Číny
vypadají povzbudivě.
"Jsme na správné cestě," řekl Jung. "Máme solidní zásobu
zakázek z trhu, takže na příští dva měsíce jsou naše zakázkové
knihy zaplněny."
Jung dodal, že automobilka očekává vzpruhu také od uvedení
nového motelu Yeti, který je prvním vozem firmy v kategorii SUV,
a také modelu Suberb ve variantě kombi.
Škodovka je s 27.000 stálých i agenturních pracovníků
největším firemním zaměstnavatelem v Česku a další tisíce osob
pro ni pracují v dodavatelských firmách.
Tržby automobilky odpovídají 5 procentům českého hrubého
domácího produktu a její výsledky jsou proto klíčové pro výkon
celé ekonomiky. Ta ve druhém kvartále ubrala meziročně 5,5
procenta, ale podle analytiků zřejmě dosáhla dna.
Loni automobilka dodala na trh 674.000 vozů, ale v prvním
letošním pololetí se počet vyrobených vozů propadl o 30 procent.
Celoevropský prodej automobilů se letos odhaduje o 12
procent nižší než loni.
Objem dodávek Škodě v prvním pololetí klesl o 10 procent,
zatímco tržby klesly téměř o 20 procent na 89,7 miliardy korun,
když automobilky obecně čelí propadu poptávky sérií slev a
prodejních akcí.
Kromě nepříznivých podmínek na trhu se Škoda potýkala s
volatilní korunou. Čistý zisk za první pololetí spadl o 60
procent na 2,7 miliardy korun.
Jung řekl, že obrat za druhé pololetí bude srovnatelný se
stejným obdobím loňského roku. Také zisk by měl klesat méně než
v prvních šesti měsících díky lepšímu využití výrobních kapacit,
dodal, i když nesdělil konkrétní odhad.
MALÉ MODELY UTRPÍ
Kvůli vypršení šrotovného v Německu očekává Jung pokles
poptávky po nejmenším modelu Fabia, jehož výroba se tak v
příštích měsících sníží zhruba na 1000 vozů denně ze stávajících
1200 automobilů.
Poslanecká sněmovna tento týden přehlasovala veto prezidenta
Václava Klause a schválila zákon, který umožňuje vládě zavést
šrotovné ve výši 30.000 korun, i když jeho uplatnění v praxi
bude zřejmě záviset až nové vládě vzešlé z předčasných voleb.
[]
Nicméně pouze zhruba 9 procent produkce Škody Auto míří na
český trh a Jung uvedl, že dopad českého šrotovného na
automobilku bude zřejmě jen malý.
Jung očekává, že v příštím roce bude Škoda dále těžit z
oživení trhů v západní Evropě a pokračujícího růstu v Číně - kde
chce Škoda letos prodat přes 100.000 vozů proti 59.284 loni.
"Očekáváme lepší tržby... ale nikdo nemůže opravdu
předpovědět, jaké bude to přesné číslo," řekl. "Východní Evropa
je stále dole a není vidět světlo na konci tunelu."
(Přeložil: Jan Korselt; Editoval: Jan Schmidt)