* Z nabídky může vyplynout povinnost státní injekce do ČSA
* Platba 1 miliardy je podmíněna nulovým vlastním kapitálem
(přidává podrobnosti, komentář analytika)
Jan Korselt
PRAHA, 30.září (Reuters) - Konsorcium Unimex-Travel Service
nabídlo za většinový podíl státu v Českých aeroliniích 1
miliardu korun, ovšem doplňující podmínka by mohla výnos státu
snížit či dokonce srazit do záporu, uvedli analytici.
Mluvčí firmy Travel Service Vladimíra Dufková oznámila, že
konsorcium vyplatí za ČSA těsně přes 1 miliardu korun za
předpokladu, že v momentě převodu akcií budou mít aerolinie
nulové vlastní jmění.
To by podle analytiků mohlo znamenat dodatečnou injekci do
firmy zmítané prudkým útlumem na trhu letecké přepravy.
Ministerstvo financí dodalo, že nabídku na převzetí 91,75
procenta akcií vyhodnotí a předloží k posouzení vládě. Ta by
měla podle úterního vyjádření ministra financí Eduarda Janoty
rozhodnout do dvou týdnů.
Konsorcium Unimexu a Travel Service nesdělilo, zda podmínku
nulového vlastního jmění chápou podle českého účetnictví či
mezinárodních účetních standardů.
Zatímco dle českého účetnictví firma měla v pololetí vlastní
jmění minus 708 milionů korun, podle mezinárodního účetnictví
dosahovala kladné hodnoty přes 200 milionů dolarů, a analytici
proto tipovali, že nabídka vychází z nižší z obou hodnot.
Rozdíl ve vykázané hodnotě vyplývá především z odlišně
zaúčtované hodnoty letadel, které mají ČSA na leasing.
Zápornou hodnotu vlastního jmění dle českého účetnictví
navíc mohou dále prohloubit ztráty ve druhém pololetí, kdy ČSA
pociťují dopady světové ekonomické krize a strmý úbytek
cestujících. Analytici proto odmítli spekulovat, jaká by mohla
být konečná hodnota transakce.
Obecně však ohodnotili nabídku jako nevýhodnou pro stát.
"Ta nabídka je, myslím, naprosto neakceptovatelná. I kdyby
to byla 1 miliarda bez podmínky, tak si myslím, že to stát
neakceptuje," řekl analytik Jan Procházka z makléřské firmy
Cyrrus. "Myslím si, že to vnímání (státních představitelů) bylo
někde mezi dvěma až třemi (miliardami), i v této těžké době."
Analytici dříve předpokládali, že by prodejní cena mohla
dosáhnout až 5 miliard korun, ale očekávání se mohutně snižovala
s tím, jak světová ekonomická krize dále prohlubovala ztrátové
hospodaření aerolinek.
ČSA se dostaly do potíží s likviditou po nezvládnutých
plánech na expanzi pod bývalým vedením v čele s generálním
ředitelem Jaroslavem Tvrdíkem. Firma nakoupila nová letadla, jež
dosud splácí, ale nezajistila pro ně dostatek cestujících a
hotovost si opatřovala prodejem vedlejších aktivit jako carga či
cateringu.
Čistá ztráta přepravce se za prvních šest měsíců vyšplhala
podle mezinárodního účetnictví na 99,6 milionu dolarů proti
zisku 209.000 ve stejném období roku 2008 [].
Stát v polovině září obměnil dozorčí radu a do jejího čela
jmenoval Václava Nováka. Ten po svém příchodu uvedl, že
restrukturalizace firmy musí pokračovat, nicméně výměna vedení
zatím není aktuální.
Unimex je soukromá společnost, jež působí v sektorech
cestování, ubytování a výstavby. Drží podíl v charterové letecké
společnosti Travel Service.
Dalším vlastníkem Travel Service je Icelandair <ICEAIR.IC>.
(Autor: Jan Korselt; Editoval: Robert Müller)