PRAHA, 19.října (Reuters) - Generální ředitel Letiště Praha
Miroslav Dvořák usedl zároveň i do kokpitu Českých aerolinií,
aby užším propojením s domovským letištěm pomohl vyvést
aerolinky z jedné z nejhorších krizí na trhu letecké přepravy.
Dvořák se stal předsedou představenstva den před rozhodnutím
ministerstva financí o případné privatizaci sužované společnosti
do rukou jediného zájemce, konsorcia Unimex/Travel Service.
Představitelé ČSA a vlády v pondělí uvedli, že dosavadní šéf
představenstva Radomír Lašák rezignoval, když neprosadil v
dozorčí radě ani přes zaměstnance plán dalších škrtů, jež by
firmě zajistily dostatek hotovosti k přežití.
Vedení dozorčí rady se nově ujal ekonom Miroslav Záměčník.
Cílem personálního propojení ČSA s Letištěm Praha má být
hledání synergií, řekl Zámečník novinářům po schůzi dozorčí
rady. Aerolinie by mohly Letišti Praha předat některé aktivity,
a zajistit si tak potřebnou hotovost.
Zatím však není na stole případné kapitálové propojení obou
státem ovládaných firem ani žádné další nevratné kroky, jež by
bránily vládě rozhodnout o případné privatizaci.
"Zajistí to operační synergie... nemalá část pasažérů
Letiště Praha se odvíjí od Českých aerolinií," řekl Zámečník.
O definitivní struktuře ČSA rozhodne až mimořádná valná
hromada 18.listopadu.
ČSA již dříve zmínily možnost, že by letišti prodaly
bezcelní obchody a další aktiva, jež nepatří k jádrové činnosti
letecké přepravy, jako je odbavení nebo údržba.
Pasažéři ČSA představují 44 procent cestujících ruzyňského
letiště.
Obměněná dozorčí rada se současně shodla na základních
bodech restrukturalizace, jejíž konečnou podobu by měla schválit
na zasedání v úterý 20.října, řekl Zámečník.
Platy pilotů mají klesnout o 30 procent a ostatním
zaměstnancům o 15 procent, přičemž společnost má opustit 860
zaměstnanců.
Dodal, že díky restrukturalizaci a podpoře Letiště Praha by
si mohly ČSA zajistit dostatek prostředků k přežití.
"Dozorčí rada konstatovala, že společnost je likvidní a
přijatá restrukturalizační opatření budou znamenat, že její
likvidita bude zajištěna i nadále," řekl.
ČSA se dostaly do potíží po nezvládnutých plánech na expanzi
pod bývalým vedením v čele s generálním ředitelem Jaroslavem
Tvrdíkem. Firma nakoupila nová letadla, jež dosud splácí, ale
nezajistila pro ně dostatek cestujících a hotovost si opatřovala
prodejem vedlejších aktivit jako carga či cateringu.
Konsorcium Travel Service/Unimex předložilo nabídku ve výši
1 miliardy korun, ovšem podmíněnou nulovým základním jměním ČSA
v době jeho převzetí dle českých účetních standardů, což by
podle analytiků vyžadovalo masivní státní injekci. Resort
financí má doporučení, zda prodávat, předložit vládě v úterý.
Čistá ztráta přepravce se za první pololetí vyšplhala podle
mezinárodního účetnictví na 99,6 milionu dolarů proti zisku
209.000 ve stejném období roku 2008 [].
(Autor: Robert Müller; Editoval: Jan Korselt)