Poznatky z konference Convenience 2008

30.09.2008 | , Blue Events s.r.o.
Konference


Pojem „convenience“ – pohodlí nelze ztotožnit jen s nákupem v malých convenience prodejnách. Pohodlí znamená různé věci pro různé cílové skupiny zákazníků a různá místa nákupu. Podle toho, KDE prodejna působí, má každý prodejce šanci se diferencovat prostřednictvím odlišného „charakteru“ pohodlí, které poskytuje svým zákazníkům.

Před několika dny (24.9. 2008) se v hotelu Andel´s v Praze konala konference ze série Retail in Detail na téma CONVENIENCE 2008. A přinesla poměrně bohaté spektrum názorů na to, co pojem CONVENIENCE pro spotřebitele, obchodníky a dodavatele vlastně znamená. Klíčové bylo poznání, že convenience nákup se zdaleka netýká jen convenience prodejen, ale že z tohoto významného tržního trendu ve směru upřednostňovaného „pohodlí“ pro zákazníky mohou těžit všichni obchodníci a výrobci.

Pro obchodníky je velmi důležité pochopení toho, že „pohodlí“ znamená různé věci pro různé cílové skupiny zákazníků a různá místa nákupu. Zatímco pro časově velmi vytížené městské manažery ve vyšší příjmové skupině je pohodlný nákup především ten, který jim poskytne rychle a snadno požadované zboží ve spolehlivé kvalitě, pro obyvatele menších měst to může být naopak relativně dlouhý nákup, provázený debatováním o každé nakupované položce s prodavačkou.

Naprosto klíčové je umístění prodejny  - podle něj dostává každý prodejce příležitost ke své diferenciaci prostřednictvím odlišného „charakteru“ pohodlí. Například pro  „on-the-go retail/ prodejny pro zákazníky na cestách s určitými jednorázovými potřebami je tou klíčovou rolí jednoduše „postavit se správně do cesty“ a poskytnout kromě convenience produktů i další pohodlné služby. To se týká nejen čerpacích stanic, které lze považovat za pravé průkopníky convenience prodejen na našem trhu, ale i například nádražních prodejen PONT, které rozvíjí společnost Jídelní lůžkové vozy Českých drah. Ředitel společnosti JLV pan Bohumír Bárta na konferenci velmi kvalifikovaně mluvil nejen o jejich různém charakteru prodejen a složení jejich sortimentu podle povahy konkrétního místa a specifických potřeb jeho zákazníků (revoluční novinkou je například možnost zakoupení jízdenek na vlak v jedné z prodejen PONT společně s občerstvením), ale i o tom, že „do cesty“ zákazníkům  se prodejny PONT  úspěšně staví nejen na klasických dopravních tazích, ale například i v areálech nemocnic.

Bylo konstatováno, že by se nemělo zapomínat na to, že každá prodejna (hypermarket, supermarket, diskont či convenience prodejna) může být místem hlavního, doplňkového i impulsního nákupu (nákupu convenience produktů). Samozřejmě, že větší a cenově příznivější formáty mají těžiště ve velkých nákupech. Avšak ani discounty a hypermarkety by neměly přehlížet zákazníky, kteří zrovna v jejich prodejně (ať již z důvodu, že je poblíž jejich pracoviště nebo z důvodu, že třeba pouze doprovázejí partnera/partnerku na velkém nákupu) mají potřebu si zakoupit jen malý snack, nápoj, časopis či porci čerstvého ovoce. Proto je relativně novým trendem vytváření možnosti kratší trasy průchodu prodejnou pro zákazníky. Na diskusi o umístění „horkých míst“ pro convenience nákup v supermarketu či diskontu rozsah konference nestačil, ale řada přítomných obchodníků toto téma označila za nepochybně zajímavé pro příště.

 

mini_Retail_IN_Detail_08_012_1.jpg

 

Stěžejním sdělením pro výrobce byla dokumentace trendů o tom, že roste podíl spotřebitelů, kteří preferují convenience vlastnosti produktů. Ty však mohou být velmi různé, opět podle toho, pro jakou příležitost výrobek slouží. Základní známé členění příležitostí ke konzumaci výrobků (spotřeba na místě v podobě rychlého občerstvení, nákup něčeho na cesty a nákup domů) není jediným východiskem. Jak připomněl Martin Walter ze společnosti Nestlé, existují výrobky zakoupené na doma, jejichž komfort pohodlí spočívá v tom, že jsou polotovarem, který se snadno vybalí, rychle připraví a nezanechá po sobě příliš odpadu. Na druhou stranu roste i poptávka po jiném komfortu nákupu na doma, který představuje sada čerstvých produktů a ingrediencí, které umožní v domácích podmínkách připravit  časově náročný, ale chuťově exkluzivní pokrm hodný špičkové restaurace.

Obecně lze říci, že roste zájem o produkty s přidanou hodnotou, a pohodlí z něj jako jedna z těchto podstatných hodnot těží.  Z analýzy panelu domácností GfK v Evropě, prezentované Piou Schroeder vyplynulo, že jen v České republice je více než čtvrtina spotřebitelů, kteří upřednostňují čas před penězi, aby vyvážili rovnováhu pracovního a osobního života.  A ti rozhodně představují nemalý tržní potenciál pro výrobce i prodejce convenience výrobků a služeb.

 

mini_Retail_IN_Detail_08_128_1.jpg


Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Konference