Rychlá reforma veřejné správy plodí nekvalitní zákony, tvrdí svaz obcí

30.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Přijetí vládního návrhu zákona o obcích by znamenalo obejití cílů reformy veřejné správy, o níž dnes začíná jednat sněmovna

Přijetí vládního návrhu zákona o obcích by znamenalo obejití cílů reformy veřejné správy, o níž dnes začíná jednat sněmovna. Tento názor Svazu měst a obcí (SMO) včera potvrdil jeho výkonný místopředseda pro legislativu Jaromír Jech. Shodný názor dalo v poslední době najevo například pražské zastupitelstvo a sněm pražských starostů. "Bude-li vládní materiál přijat v navržené podobě, bude to znamenat oddělený výkon státní správy a samosprávy," uvedl Jech pro

HN. Poslanci přitom v květnu vládu vyzvali, aby vypracovala model spojeného výkonu veřejné správy, jak je známý například z magistrátů velkých měst. Kabinet slíbil, že vypracuje návrhy v tomto smyslu.

Jednou z hlavních výtek svazu je skutečnost, že návrh nedostatečně odděluje kompetence zastupitelstva a rady. Proto by například rada mohla po svém zvolení převzít řízení obce i v těch otázkách, kde je dnes nutný souhlas celého zastupitelstva. Tím by se zastupitelstvo stalo zbytečné a činnost obce by řídila ú

zká skupinka členů rady. Zákon také uvádí radu mezi orgány, které jsou rovnocenné, například komise zastupitelstva. "Nemá smysl volit radu, když ji komise nemusí poslouchat. Není také jasné, jak by si rozdělily mezi sebou pravomoci, může se stát, že odborná komise, například bytová, by mohla zrušit usnesení rady," uvedl Jech.

Svaz také odmítá ustanovení, podle něhož by obce neměly mít možnost se sdružovat a vytvářet tak regionální spolky s vlastním hospodařením. "Vládní návrh odporuje Evropské chartě místní samosprávy, kterou Parlament přijal celkem nedávno. Pokud by toto ustanovení bylo přijato, muselo by být ihned poté zrušeno," vysvětlil místopředseda SMO. Zmatky se podle oficiálního vyjádření svazu týkají i okresních úřadů, které chce vláda na jedné str

aně zrušit, na straně druhé pro ně navrhuje vytvoření nového zákona. To svaz odmítá, protože podle koncepce reformy se okresy "stávají fakticky přežitou a zbytečnou institucí" a jejich činnost by se dala upravit pouze novelou stávajícího zákona.

"Jsem přesvědčen, že se nám podaří znění zákonů změnit," vyjádřil očekávání svazu Jech. Podle jeho slov v případě zákona o obcích nejde o politickou otázku: "Je to problém střední úřednické vrstvy, která si představuje fungování obcí jinak, než předpokládá zadání r

eformy." Podle stanoviska SMO "z textu nového zákona jsou patrné znaky chvatu, daného nedostatkem času, ve kterém ho bylo nutné připravovat". Přesto SMO podporuje přijetí všech návrhů, které se týkají reformy veřejné správy. "Ze zkušenosti víme, že jakékoliv odsunutí rozhodnutí znamená v České republice jeho naprosté zrušení. Jakmile by se tedy návrhy vrátily vládě, reforma by se nekonala, a to nechceme," vysvětlil Jech. Vedení Prahy však zastává názor, že je lepší reformu nejdříve dopracovat.

Zdroj: HN z 30. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU