Sobotní nákupní horečka překonala zlatou neděli

20.12.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Poslední víkend před Štědrým dnem patřil v obchodech tradičně finišujícím zákazníkům, kteří nákup dárků odložili na poslední chvíli

Poslední víkend před Štědrým dnem patřil v obchodech tradičně finišujícím zákazníkům, kteří nákup dárků odložili na poslední chvíli. Hlavní nápor letos nezažili prodejci o zlaté neděli, ale již v sobotu, kdy největší davy zamířily do hypermarketů. "V sobotu to připomínalo konec světa permanentně zablokované přístupové cesty, přeplněné autobusy vypravené od metra a fronty u všech pokladen," líčí atmosféru manažer zličínského Tesca Vlastimil Řehoř, na kte

rého připadla víkendová služba. S obdobnou zkušeností se svěřila také Alena Koblencová z prachatického Prioru. "V sobotu jsme byli spokojeni, přišlo obrovské množství lidí.

Ještě o nedělním dopoledni jsme měli poměrně plno, po obědě už zavládl větší klid." Ne všichni obchodníci ovšem na dárkovém šílenství zbohatnou stejným dílem. Obdobně jako po celý rok si příliv nakupujících pochvalují především nákupní centra a hypermarkety. Drobnější prodejci jsou spíše zklamáni. "Tržby neustále klesají a zákazníků ubýv

á. I tak speciální přístroj, jako je fotoaparát, lidi klidně koupí v hypermarketu, jen aby ušetřili čas," říká Klára Hanfová z pražského fotoshopu. Odliv zasáhl rovněž klasické obchodní domy, jako je pražská Kotva. "Sobotní tržby sice byly o dvě stě procent vyšší oproti jiným sobotám během roku, bez hypermarketů by však byly minimálně o pětinu vyšší," uvedla mluvčí Kotvy Pavlína Megová.

Velké řetězce konkurují také knihkupcům a prodejcům hudebních nosičů, i když svým sortimentem uspokojují jen část potřeb zákazníků. "Ze svého seznamu dárků jsem si postupně odškrtl téměř všechny, jen knihy musím koupit jinde. To, co jsem tu viděl, mi naprosto nevyhovuje - mají tu samý brak, především všelijaké patetické romance," posteskl si jeden ze sobotních zákazníků Tesca

. Prodejci hudby proto ve snaze přilákat zákazníka vsadili na šíři sortimentu, kterou obří markety nabídnout nemohou. "Je pravda, že nám konkurují, to se však týká především aktuálních titulů v hitparádě. U nás si lze vybrat i ze starších alb a menšinových žánrů," sdělil Petr Zákostelský, vedoucí Bontonlandu, pro nějž se vánoční tržby tento rok vyvíjejí lépe než loni.

Mimo hlavní město však lidé kouzlu obřích prodejen zřejmě ještě úplně nepropadli. Radek Pileček z obchodu Elektro Havlíček v Českých Budějovicích tvrdí: "Oproti loňsku jsou letos tržby mnohem vyšší. Myslím, že pro elektroniku se stále chodí do specializovaných obchodů." Přitom v Praze je nákup televizoru v hypermarketu běžnou záležitostí. "Televize či rádia teď opravdu hodně frčí, stejně jako l

oni," říká Vlastimil Řehoř, manažer zličínského Tesca. On sám za největší hit letošních Vánoc považuje plyšového krtka z oblíbeného kresleného seriálu. I když o zlaté neděli obchodníci pozorovali oproti sobotě jistý útlum, čekají ještě jednu nákupní vlnu. "V pondělí si možná trochu ulevíme, ale od úterka čekáme pravé peklo. Snad nejhorší to bude zřejmě ze čtvrtka na Štědrý den - bude to boj zejména o potraviny," soudí Řehoř.

Zdroj: LN z 20. 12. 1999



Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU