Evropské svazy podle DPA důrazně varovaly před důsledky neřízeného odchodu Británie z EU. V poslední době se přitom zkomplikovala jednání mezi Londýnem a Bruselem o podmínkách brexitu, což ohrožuje i naplánovaný harmonogram dalších jednání, jejichž součástí by už mělo být i dojednání britsko-unijní obchodní dohody.
Generální ředitelka SPČR Dagmar Kuchtová, která byla v sídle premiérky na Downing Street mezi zástupci nejméně 12 evropských průmyslových svazů, před jednáním potvrdila, že evropský byznys britskou vládu vyzývá k dokončení první fáze vyjednávání. V ní zbývá dořešit otázky týkající se práv občanů, režimu na irsko-severoirských hranicích a hlavně finančních závazků Británie vůči EU, kterou ostrovní země opustí k 29. březnu 2019.
Český Svaz průmyslu a dopravy ve své dnešní tiskové zprávě zaslané ČTK uvedl, že podporuje dvouleté přechodné období, které by znamenalo předvídatelnost a možnost připravit se na nové podmínky vzájemného obchodu. \"Nutností je však, aby Velká Británie přišla v co nejkratší době s jasnými podmínkami pro nastavení vztahů mezi evropskými zeměmi a Velkou Británií po jejím opuštění EU,\" zdůraznil svaz.
\"Chceme nastavit vztahy mezi EU a Spojeným královstvím tak, aby to nepůsobilo nové tarifní či administrativní bariéry. Klíčové je zajistit hladký přístup na britský trh,\" komentovala dnešní schůzku Kuchtová, která byla spolu s polským zástupcem u premiérky jediným hostem ze střední a východní Evropy.
SPČR zdůraznil, že byznys potřebuje přechodné období, během kterého by Británie zůstala součástí vnitřního trhu a celní unie, přičemž \"toto období by se mělo co nejvíc podobat současnému stavu, aby se firmy nemusely přizpůsobovat dvakrát\", nejprve na přechodné období a posléze na nové uspořádání vztahů. \"Velká Británie by měla po tuto dobu mít všechna relevantní práva i povinnosti v EU,\" zdůrazňuje český Svaz průmyslu. Británie je přitom pro Českou republiku čtvrtým nejdůležitějším obchodním partnerem.
Pokud by Británie odešla z EU bez dohody, bylo by to pro německou ekonomiku \"fatální\", řekl DPA šéf Německo-britské průmyslové a obchodní komory Ulrich Hoppe. \"Zasáhlo by to například německý chemický a automobilový průmysl a všechny ostatní exportéry do Británie,\" dodal Hoppe. I podle něj jsou zvláště důležitá přechodná pravidla pro období po odchodu Británie z EU.
Šéf francouzského sdružení zaměstnavatelů (Medef) Bernard Spitz podle BBC řekl, že přechodná dohoda je důležitá nejen pro britské firmy, ale také pro firmy v celé EU.
Vzhledem k vlekoucím se jednáním mezi Británií a EU unijní vyjednávač Michel Barnier v pátek řekl, že britská strana by měla do dvou týdnů poskytnout dostatečná vyjasnění svých pozic, především v otázce vyrovnání svých finančních závazků. Je to prý potřeba k tomu, aby v polovině prosince mohl summit Evropské unie rozhodnout o posunu rozhovorů do jejich druhé fáze, v níž se už má jednat o budoucích vztazích mezi EU a nečlenskou Británií.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
