Co je dobré vědět o operativním leasingu?

18.06.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


Rádi byste si zkusili vzít auto na operativní leasing, ale bojíte se, že se vám nevyplatí? Možná se budete divit, ale pronájem automobilu je v Česku stále oblíbenější.

Vlastnit nebo si pronajmout? Otázka, kterou si při pořizování nového osobního automobilu pokládá stále více Čechů. Zatímco dříve jasně vedl nákup vlastního vozu, v posledních letech výrazně přibývá lidí, kteří uvažují o novém autě na operativní leasing. Pokud bychom měli mluvit v číslech, jedná se zhruba o desetinu Čechů, z toho je pak dokonce 30 % žen. Nejčastěji je zájem především o smlouvu na dva roky s nájezdem na 20 000 kilometrů. Financování vozidla touto formou může být výhodné. Je ale třeba se zaměřit hned na několik věcí.

Výhody operativního leasingu

Pravděpodobně stěžejní výhodou, která se pojí s operativním leasingem, je především minimum starostí s provozem automobilu. Vozidlo totiž nemáte v osobním vlastnictví, ale pouze za sjednanou měsíční splátku pronajato. Do pronájmu je pak zahrnuto i povinné ručení anebo havarijní pojištění, které byste si jinak museli vybírat a sjednávat na vlastní pěst. Dále vám také odpadají starosti s případným prodejem vozu. Až u vás vypůjčený automobil nenajde využití a smlouva vyprší, jednoduše jej vrátíte společnosti, která vám jej pronajala.

Řadě lidem navíc může lichotit i představa, že mají možnost mít každý rok jiné auto. Vždy také odjíždíte s novým vozem, a to aniž byste za něj museli zaplatit statisíce korun rovnou.

Auto na operativní leasing – výhody, nájezd, délka smlouvy

zdroj: Shutterstock

Délka pronájmu a nájezd kilometrů

Operativní leasing se zpravidla uzavírá na 2 nebo 3 roky. Často se ale můžeme setkat i s pronájmy na jeden rok. Během této doby můžete s vozidlem jezdit, jak je libo. Má to ale háček, kterému se říká nájezd.

Nájezd nás omezuje především v počtu kilometrů, které můžeme ročně najet. Nejčastěji se smlouvy uzavírají na 10 000 až 20 000 kilometrů za rok. Předem je dobré počítat s tím, že čím více budete chtít ujet, tím vyšší bude leasingová splátka. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá: stejně jako u kterékoliv věci i auto se častým používáním opotřebovává.

Před podpisem smlouvy je proto důležité uvědomit si, jak často, respektive jak moc, budeme s autem v následujícím smluvním období jezdit. „Obecně je vždy lepší nechat si při nastavování smluvního nájezdu určitou rezervu nebo se porozhlédnout po takové nabídce, která obsahuje i tzv. volnou hranici. Tou se rozumí počet kilometrů, obvykle se jedná o 3 tisíce, o které je možné smluvní nájezd překročit, a to bez jakýchkoliv doplatků,“ uvádí Karel Punčoch z portálu NaOperak.cz, nezávislého srovnávače operativních leasingů.

Vyplatí se využít doplňkové služby?

Většina leasingových společností dnes zájemcům kromě základního pronájmu nabízí také rozšířenou variantu. Ta v měsíční splátce zahrnuje i různé doplňkové služby, které mají za cíl usnadnit řidičům provoz vozu. Patří mezi ně například asistenční služba, palivová karta, dálniční známka, ale především sezónní pneumatiky. „Základní varianty operativních leasingů lákají hlavně nižší měsíční cenou. Zájemci, kteří se rozhodnou ušetřit, však musí počítat s nákupem zimních pneumatik a jejich uskladněním v letních měsících. V mnoha případech se tak vyplatí sáhnout po fullservisové variantě, kde tyto starosti řidičům odpadají,“ říká Karel Punčoch.

Předání propůjčeného vozu zpět leasingové společnosti

Základním předpokladem spokojenosti na obou stranách je, aby se stav vráceného automobilu co nejvíce podobal tomu, ve kterém jste jej přebírali. Leasingové společnosti samozřejmě zohledňují přiměřené opotřebení, které vzniká běžným provozem. „Starost o to, zda nebude při vrácení vozu přehnaně zkoumán jeho stav, patří k těm nejčastějším. Není zde však důvod k obavám, seriózní poskytovatelé mají vypracovaný manuál, který jasně vymezuje míru akceptovatelného opotřebení,“ říká Karel Punčoch.

Zdroj: NaOperak.cz


Čtěte také:



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.