Nová vyhláška vyšla již na konci roku 2018, přesněji se pak jedná o 254/2018 Sb. Hned pro začátek je důležité vědět, že zaměstnavatel je při služebních cestách povinen kompenzovat zaměstnanci výdaje na stravování, a to samozřejmě formou diet, tedy stravného. Jeho hodnota se pak každý rok zvyšuje úměrně vůči zdražování a inflaci.
O kolik se zvýší stravné a diety v roce 2019?
| Typ | Soukromý sektor | |
| Rok | 2018 | 2019 | 
| Délka cesty 5 až 12 hodin | 78 Kč | 82 Kč | 
| Délka cesty 12 až 18 hodin | 119 Kč | 124 Kč | 
| Délka cesty více než 18 hodin | 186 Kč | 195 Kč | 
Zaměstnavatelé v soukromém sektoru a podnikatelské sféře mohou svým zaměstnancům stravné libovolně navýšit dle vlastní úvahy. Tato možnost ale samozřejmě neplatí pro snižování. Stravné musí být alespoň ve stejné výši, jako je zmíněné minimální v tabulce.
| Typ | Veřejný (státní) sektor | |
| Rok | 2018 | 2019 | 
| Délka cesty 5 až 12 hodin | 79 – 93 Kč | 82 – 97 Kč | 
| Délka cesty 12 až 18 hodin | 119 – 143 Kč | 124 – 150 Kč | 
| Délka cesty více než 18 hodin | 186 – 223 Kč | 195 – 223 Kč | 
Ve veřejném sektoru a státní správě nelze stravné snižovat, ale na rozdíl od soukromého ani navyšovat. Zaměstnavatelé se zde totiž musí řídit rozpočtem a rozmezím v tabulce.

Zdroj: Shutterstock
Kdy a jakým způsobem se krátí stravné?
Snižovat a krátit se bude stravné v případě, kdy je zaměstnanci či osobě výdělečně činné na služební cestě poskytnuto bezplatné jídlo, které má formu snídaně, oběda nebo večeře. Svačina nebo občerstvení se samozřejmě nepočítají. Stravné se sníží:
- O 70 %, pokud cesta trvá 5 až 12 hodin.
- O 35 %, pokud cesta trvá 12 až 18 hodin.
- O 25 %, pokud cesta trvá déle než 18 hodin.
O diety pak přijdete úplně, pokud vám budou během služební cesty o délce 5 až 12 hodin poskytnuta 2 bezplatná jídla anebo 3, jestliže se jednalo o vycestování delší, avšak do 18 hodin.
Souběh nároku na tuzemské a zahraniční stravné
Při služebních cestách mohou nastat i takové situace, ve kterých budete mít nárok nejen na tuzemské, ale i zahraniční stravné. Zahraniční stravné vám totiž náleží už v případě, kdy cesta v cizině trvá minimálně jednu hodinu. Souběh vzniká tehdy, pokud doba mezi výjezdem a překročením státní hranice trvá minimálně 5 hodin, viz tabulky.
Cestovní náhrady za pohonné hmoty 2019
Cestovní náhrady se netýkají jen stravného a diet, ale samozřejmě i nákladů za dopravu, kterou využil zaměstnanec. Lístky na vlak, autobus anebo i hromadnou dopravu v jiném městě by mu měly být proplaceny, a to na základě doložení jízdenek nebo dokladů o nákupu. V případě jízdy automobilem by mu pak měly být proplaceny i najeté kilometry. Sazba za 1 km pak vypadá takto:
- 1,10 Kč u jednostopých vozidel a tříkolek
- 4,10 Kč pro osobní motorová vozidla. Jestliže je zde používán i přívěs, sazbu je třeba navýšit minimálně o 15 %.
- 8,20 Kč pro nákladní vozidla, autobusy nebo traktory
Při výpočtech sazby se samozřejmě vycházelo z průměrné ceny benzínu a nafty. Tankování bude třeba doložit účtenkou. Pokud jich bude víc, cestovní náhrady se vypočítávají aritmetickým průměrem. Pro výpočet lze využít i aktuální průměrné ceny pohonných hmot.
| Benzín 95 oktanů | 33,10 Kč/litr | 
| Benzín 98 oktanů | 37,10 Kč/litr | 
| Nafta | 33,60 Kč/litr | 
Tyto sazby se používají především tehdy, pokud cenu za tankování nelze prokázat účtenkou anebo dokladem o nákupu.
Čtěte také:



 
				 
				 
								 
								 
								 
								 
								







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					