Daň z nemovitosti online z pohodlí domova. Jak na to?

16.08.2019 | , Finance.cz
DANĚ


Papírovým složenkám již dávno odzvonilo, a na tuto skutečnost postupně přichází i státní správa. Je to totiž už pár let, co byla pro část těch, kteří vlastní nějaký dům, byt či pozemek, zřízena zcela nová služba, díky níž se mohou tito lidé dostat k informacím o dani z nemovitosti a následně ji rovněž vyřídit z pohodlí svého domova. Co je pro to potřeba udělat?

Ti, kdo chtějí výše popsané možnosti využít, by si měli ve svém kalendáři zvýraznit datum 15. března. Právě to je totiž okamžik, do kterého lze u správce daně zažádat o elektronickou formu výpisu. Pokud ale toto datum propásnete, budete muset čekat celé jedno další zdaňovací období.

Daň z nemovitostí snadno vyřešíte i z domu.

Daň z nemovitostí z domu

Zdroj: Shutterstock

Samotnou žádost naleznete na oficiálních stránkách Finanční správy ČR. Jakmile ji vyplníte, musíte ji odeslat na příslušný úřad. Ale pozor! Pakliže jste vlastníkem hned několika nemovitých věcí najednou, přičemž tyto nemovitosti se nacházejí v jiném městě, případně kraji, mějte na paměti, že musíte na každý místně příslušný finanční úřad podat žádost zvlášť.

Namísto složenky PDF

Vyplnění formuláře je vskutku snadnou záležitostí, která zabere všeho všudy jen pár minut. Nezbytné ovšem je, abyste na něm uvedli správnou emailovou adresu, protože pokud tak neučiníte, žádný email vám přirozeně nepřijde, a vy byste se tak mohli ve výsledku dostat do křížku s finančním úřadem.

Jakmile se inkriminované zdaňovací období nachýlí ke konci, obdržíte email, v jehož příloze bude připojen soubor PDF. Když jej rozkliknete, zjistíte, že jsou v něm uvedeny informace v podstatě totožné s těmi, jaké jste se mohli dočíst na alonži běžné složenky, a to včetně:

  • výše stanovené daně z nemovitosti,
  • výše nedoplatku/přeplatku na dani,
  • platebních údajů (včetně QR kódu pro platbu pomocí internetového bankovnictví).

Čtěte také:

Jak a kdy se platí daň z nemovitostí?


Službu mohou využít jen někteří

Jak už to tak bývá, i v případě elektronického výpisu daně z nemovitosti existují jistá omezení. Tato možnost je totiž zřízena pouze pro ty fyzické osoby, které nevyužívají k placení výše zmíněné daně službu SIPO, a současně pro takové právnické osoby, jež nemají zřízenou datovou schránku.

Jak elektronický výpis zrušit

Samozřejmě jsou i tací, kteří po čase zjistí, že jim zasílání údajů pro daň z nemovitosti emailem prostě a jednoduše nevyhovuje, a tak se rozhodnou vrátit se zpět k papírové složence. I to pochopitelně lze.

Slouží k tomu naprosto ta samá žádost, tentokrát v ní nicméně coby daňový poplatník namísto první volitelné kolonky zaškrtnete až třetí možnost v pořadí, přičemž opět platí, že učiníte-li tak až po 15. březnu, poprvé vám složenka přijde až počínaje následujícím zdaňovacím obdobím.

Zbylými alternativami, jak zasílání elektronického výpisu zrušit, je zřídit si službu pro úhrady daně z nemovitosti prostřednictvím SIPO (fyzické osoby), stát se držitelem datové schránky (právnické osoby), nebo převést povinnost platit tuto daň na jinou osobu (přestanete být poplatníkem daně).

 

Autor článku

Redakce


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: DANĚ