Co dělat, když si hledáte nového obvoďáka nebo zubaře, ale všichni mají plno?

06.10.2021 | , Finance.cz
Spotřebitel


Potřebujete si sehnat nového praktického lékaře? Váš zubař ruší svou ordinaci a sháníte nového, ale nikde vás nechtějí vzít, protože mají plno? Co v takové situaci můžete dělat?

Nového praktického lékaře si minimálně jednou za život potřebuje najít každý. Důvodů může být mnoho, ať už se jedná o nespokojenost, stěhování do nového města anebo přestup od pediatra v případě osob, které dosáhly plnoletosti. Často se však stává (zejména u zubařů ve velkých městech), že je vám po telefonické anebo emailové komunikaci sděleno, že nové pacienty zkrátka nenabírají. Co byste tedy ohledně hledání nového lékaře měli vědět?

Zkuste seznam smluvních poskytovatelů

Každá zdravotní pojišťovna si vede seznam smluvních poskytovatelů, se kterými spolupracuje. A právě tento seznam je také povinna zveřejnit způsobem, který umožňuje dálkový přístup, čili hledat byste měli především na jejích webových stránkách. Snadno se k vám pak dostanou informace a kontakty na další praktické lékaře anebo zubaře, u kterých se můžete zeptat, zda by vás nevzali.

Dále vám může pomoci i web Národního registru poskytovatelů zdravotnických služeb. Na této stránce si lze vyhledat nejbližší praktické lékaře ve svém okolí s tím, že se vám nezobrazí jen kontakty, ale i pojišťovny, se kterými má daná ordinace uzavřenou smlouvu.

Seznam zubařů pak můžete kromě seznamu pojišťoven najít i na webových stránkách České stomatologické komory. Na tomto místě pak navíc seženete i případné adresy, kontakty a otevírací dobu zubních pohotovostí v příslušném kraji.

Čtěte také: Která zdravotní pojišťovna vám nejvíce přispěje na zubní péči?

Povinnost zdravotní pojišťovny zajistit lékaře

Zdroj: Depositphotos

 

Povinnost zdravotní pojišťovny najít lékaře svým klientům

Zákon o veřejném zdravotním pojištění č. 48/1997 Sb., přesněji § 40 odst. 7 jasně hovoří o tom, že je vám zdravotní pojišťovna povinna zajistit místní dostupnost hrazených služeb. Místní dostupnost pak musí být přiměřená vzdálenosti místa poskytovaní hrazených služeb a trvalému pobytu anebo bydlišti pojištěnce.

Čtěte také: Co dělat, když jim v lékárně došly moje prášky

Dojezdová doba a místní dostupnost

Zdravotní pojišťovna vám tedy musí zajistit zdravotní služby v určité dojezdové době. Tato její služba, kterou je povinna poskytnout, je pak samozřejmě zdarma.

Dojezdová doba a místní příslušnost je pak řešena v nařízení vlády č. 307/2012 Sb. V příloze (tabulce) č. 1 pak jasně stojí, že dojezdová doba k všeobecnému praktickému lékaři, pediatrovi, gynekologovi a zubnímu lékaři má činit maximálně 35 minut.

45 minut platí např. pro ORL, diabetologii, urologii anebo ortopedii. Do 60 minut se pak musí vejít kardiologie, psychiatrie, logopedie, gastroenterologie a řada dalších. V tabulce jsou pak ještě další odborníci na dojezd do 90 minut anebo dokonce do 120 minut.

Jak postupovat, když chcete, aby vám doktora našla pojišťovna?

Nejsnazší řešení bude dojít si na nejbližší pobočku a osobně požádat příslušného pracovníka. Ten vám v seznamu smluvních partnerů vyhledá dostupné lékaře a předá vám na ně kontakt. Důležité je vědět, že lékař, který je na seznamu uveden, by vás rozhodně neměl odmítnout převzít do trvalé péče, jak na svých webových stránkách uvádí VZP.

Čtěte také: Kolik stálo vyšetření u lékaře? Zjistěte si, kolik za vás odvedla zdravotní pojišťovna!

Co dělat, když mě lékař i tak odmítne?

Pokud vás doktor ze seznamu smluvních partnerů vaší pojišťovny odmítne, měli byste si od něj vyžádat písemně vyjádření, ve kterém bude stát i odůvodnění odmítnutí. Tento dokument pak doručte zdravotní pojišťovně, která by měla daného lékaře kontaktovat a pokusit se nalézt řešení.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 87 krát

Články ze sekce: Spotřebitel