Stanovisko ČAP k pojištění

11.06.1999 | ,
POJIŠTĚNÍ


ČESKÁ ASOCIACE POJIŠŤOVEN
STANOVISKO K POJIŠTENÍ ODPOVĚDNOSTI ZA ŠKODU
ZPŮSOBENOU PROVOZEM MOTOROVÉHO VOZIDLA
S t a n o v i s k o

České asociace pojišťoven k přechodu zákonného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla na systém povinně smluvní

Základem strategie České asociace pojišťoven je liberalizace pojistného trhu, ke které se v legislativní oblasti připojuje harmonizace českého pojistného práva s platnou legislativou Evropského společenství.

Tyto cíle mimo jiné sleduje připravovaný přechod od zákonného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla na systém povinně smluvního pojištění. Dojde tak k nastolení tržních vztahů i v tomto segmentu českého pojistného trhu, přičemž klient získá právo volby komerční pojišťovny. Nový systém umožní individualizaci rizika a individualizaci přístupu ke klientovi, což se projeví v odstranění paušálního pojistného stanoveného podle objemu motoru vozidla a v možnosti zohlednit pojistným bonusem dlouholetou jízdu bez nehod.

Tato změna nás přiblíží právní úpravě a praxi v zemích Evropské unie, což je velmi důležité a nezbytné vzhledem k uvažovanému členství České republiky v tomto integračním společenství.

Pro bližší pochopení je účelné uvést, že pojistná ochrana ve stávajícím systému pojištění vzniká automaticky ze zákona okamžikem uvedení vozidla do provozu, což je možné jen v podmínkách monopolního provozování tohoto druhu pojištění jediným pojistitelem. Jednoduchému provoznímu systému a bezesmluvní formě pojištění pak odpovídají i nižší správní náklady. Nevýhodou je komplikované dohledávání dlužníků (neplatičů) pojistného.

Nový systém pojištění předpokládá, že zákonem určená osoba je povinna sjednat pojištění odpovědnosti u pojistitele, který provozuje předmětný druh pojištění, a jehož si může sama zvolit.

Nově se počítá s možností sjednat pojištění na dobu určitou a se zavedením přímého nároku poškozeného na náhradu škody vůči příslušnému pojistiteli.

Úpravou povinnosti sjednat pojištění před vzetím vozidla do evidence a přidělením státní poznávací značky je sledován cíl zajistit pojištění odpovědnosti od počátku provozu vozidla. Tomu pak musí odpovídat úprava součinnosti s orgány evidence vozidel. Tato nezbytná součinnost může svou organizační náročností představovat určitou nevýhodu.

Mezi výhody nového systému pojištění však patří snadná a účinná kontrola splnění povinnosti uzavřít pojistnou smlouvu, lepší kontrola nepojištěných, efektivní přístup poškozených k údajům o provozovateli vozidla a jeho pojistiteli a tím i ke zrychlenému vyřízení náhrady škody.

Nezbytné bude zřídit a provozovat Garanční fond, který hradí určité škody způsobené nezjištěným, nepojištěným nebo cizozemským vozidlem, provozuje hraniční pojištění a plní další úkoly.

Vznik konkurenčního prostředí, který nový systém povinného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla přinese, bude znamenat zásadní změnu, a to se všemi výhodami, ale i nevýhodami. Je zřejmé, že výrazně náročnější provoz tohoto systému pojištění a s ním spojené vyšší náklady v oblasti správní režie, se promítnou do ceny pojištění. Na druhé straně konkurence povede nesporně k tlaku na snižování sazeb.

Základním předpokladem zavedení nového systému povinného pojištění odpovědnosti je přijetí odpovídající zákonné úpravy. Česká asociace pojišťoven vyvinula patřičnou iniciativu a připravila vlastní návrh zákona o povinném pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

Autor článku

 

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ