Jak to bylo u našich sousedů

11.10.1999 | ,
POJIŠTĚNÍ


Autoři tuzemského zákona o povinném smluvním pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla se při jeho tvorbě snažili vycházet z mnohdy nepříjemných zkušensotí okolních zemí

Autoři tuzemského zákona o povinném smluvním pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla se při jeho tvorbě snažili vycházet z mnohdy nepříjemných zkušeností okolních zemí. Liberalizace povinného ručení totiž například v Maďarsku a Polsku

přinesla pro pojišťovny, a následkem toho i pro motoristy řadu problémů.

V Polsku zákon neurčil limity sazeb pojistného, a nechal tedy jejich výši plně na pojišťovnách. Některé z nich ve snaze získat co nejvíce klientů nasadily příliš nízce ceny, a neměly tak šanci vytvořit dostatečné zdroje na vyplácení náhrady škod. Při prodeji povinného ručení vznikl navíc vysoký konkurenční tlak, což se promítlo v růstu provizí zprostředkovatele. Vybrané peníze se tedy ještě více ztenčily. Následkem se dva ústavy dosta

ly do finančních problémů, tlak nevydržely a zkrachovaly.

V Maďarsku sice liberalizace povinného ručení nevedla k úpadku žádné pojišťovny, nicméně i tady se dostaly do velkých finančních problémů. Stát stanovil sice meze pojistných sazeb, ale ve snaze vyhovět voličům, určil spodní hranici na příliš nízké úrovni, která vůbec neodpovídala škodnímu průběhu tohoto typu pojištění. Nyní se už situace vyrovnává a za rok budou v Maďarsku sazby zcela bez státní regulace.

Hospodaření s povinným ručením je v červených číslech i ve vyspělé Evropě. Tam se výše sazeb liberalizovala v roce 1994, a protože je to obrovský trh, konkurence je značná. Sazby jsou tak po

d značným cenovým tlakem. Například v Německu jsou proto ztráty v tomto oboru pojištění příliš vysoké.

Zdroj: Euro 41/1999

Autor článku

 

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ