K dohodě o mzdách na dráze nedošlo, podle odborů je k ukončení sporu daleko

24.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Mzdové problémy provázejí i kolektivní vyjednávání na rok 2000

Mzdové problémy provázejí i kolektivní vyjednávání na rok 2000.

Názory vedení Českých drah (ČD) a odborových centrál na železnici na růst mezd v tomto roce se ani včera nesblížily. Podle kolektivní smlouvy ČD mají mzdy v průměru stoupnout o 10,7 procenta. Vedení drah je však ochotno přistoupit pouze na 6,7 procenta vzhledem k nižšímu inflačnímu vývoji. Odboráři trvají na původní dohodě. Federace strojvůdců dokonce na přelomu října a listopadu vyhlásila stávkovou pohotovost proti navrhovanému snižování mezd. "K dohodě je bohužel

stále daleko," komentoval výsledek včerejšího jednání místopředseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jiří Kratochvíl.

Předseda OSŽ Jaromír Dušek uznává, že průměrné platy na dráze jsou nad průměrem republiky, ale "nedosáhly ještě reálné úrovně roku 1989". "Proč bychom měli souhlasit se snižováním mezd, když ve státní správě narostou o 11 procent. Proč se nešetří tam!" reagoval Dušek. Podle něj by úředníci ministerstva dopravy měli následovat vedení ČD, kterému se letos platy nezvýší. "Půjdou-li minist

erstva vzorem, budou odbory vstřícné," dodal Dušek.

Podle mluvčí ČD Zdenky Celé byl nárůst mezd v kolektivní smlouvě pro tento rok odvozen od předpokládané výše inflace, ta je však nižší. "Předpokládáme tvrdá jednání. Ústupky v mzdové oblasti budou muset zaplatit naši zaměstnanci, protože ministerstvo dopravy nám nedodalo všechny finance, které slíbilo," řekl generální ředitel ČD Dalibor Zelený. Přesto vedení drah očekává ke konci roku zvýšení reálných mezd zhruba o pět procent.

Termínem k urovnání sporu j

e konec roku. Odbory již pohrozily, že pokud vedení ČD odmítne původní požadavek, přemění stávkovou pohotovost ve stávku.

Spory o výši mezd provázejí i první jednání o kolektivní smlouvě na příští rok. Vedení drah přišlo údajně s návrhem, podle kterého by měla být šestitýdenní dovolená zkrácena o týden a 36hodinový pracovní týden naopak o čtyři hodiny prodloužen. "Čtyřicetihodinová pracovní doba je nesmysl. Už nyní je na dráze spousta přesčasů," kritizoval návrh Dušek. Odbory odmítnou reálný pokles mezd a

žádají, aby stát drahám přidělil slíbenou dotaci do osobní dopravy ve výši 8,1 miliardy Kč. Současný návrh kolem 6,75 miliardy povede podle Duška až k 50procentnímu omezování regionální dopravy a následně k plošnému a skokovému snižování počtu zaměstnanců o několik tisíc.

Zdroj: HN z 24. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU