S blížícím se víkendem si vám dovoluji nabídnout druhou kapitolu minisérie, mapující přístupy k psychologicko-sociologickému kategorizování jednotlivých typů investorů. Jedním z pravděpodobně nejkomplexnějších a nejvíce propracovaných modelů je přístup pánů Bailarda, Biehla a Kaisera. Jeho principem je zkoumání a třídění emočních reakcí investorů – autory modelu zajímalo, jak ve skutečnosti reagují na vnější podněty. Z pohledu sebedůvěry tak investory řadí na stupnici, jejíž maximum jsou velmi sebevědomí jedinci a jeho minimem pak jedinci úzkostní. Z pohledu reakce na vnější podněty jsou investoři děleni na opatrné vs. zbrklé. Mezi těmito mantinely model definuje pět osobnostních kategorií: - Dobrodruzi: sebevědomé typy, se silnou vůlí, připraveni „chytit šanci za pačesy“ - Celebrity: chtějí byt v centru dění, nesnáší pocit marginalizace. Často se ženou za „módními“ investicemi, ale nezřídka mají jen velmi malou erudici v oblasti správy svých vlastních financí.