Nástrahy ve smlouvách dodavatelů energie

Jako vše má i liberalizovaný trh s energiemi své výhody a nevýhody. Odběratelé si již několik let mohou svobodně vybrat společnost, od které budou elektřinu nebo plyn nakupovat a optimalizovat tak svůj účet za energie. Na druhou stranu, konkurenční boj přinesl i celou řadu nástrah a chytáků ve smlouvách, které nám mohou zkomplikovat život.
Finance.cz
Autor: Finance.cz
25. 9. 2014

Sdílet

Prodlužování smluv na dobu určitou

Asi největší změnou, kterou boj energetických společností o klienty přinesl, je změna typu smluv. Ještě před pár lety většina dodavatelů automaticky svým klientům nabízela smlouvy na dobu neurčitou. Ty bylo možné bez komplikací vypovědět. V současné době jsou trendem mezi většinou energetických společností smlouvy na dobu určitou, které jsou zpravidla uzavírány na dva roky. Klienti většinou žijí v domnění, že po uplynutí této doby je budou pracovníci energetické společnosti kontaktovat a zkonzultují s nimi, zda chtějí smlouvu prodloužit.

TIP: Ušetřete za energie s Finance.cz!

Praxe je však jiná. Někde v dolní části smlouvy je totiž napsáno, že pokud odběratel v určité lhůtě (například 20 dnů nebo 3 měsíce před uplynutím doby, na kterou byla smlouva uzavřena), písemně dodavateli neoznámí, že chce smlouvu ukončit, bude automaticky prodloužena. A to většinou na další rok nebo dva.

Jaké komplikace ze smluv na dobu určitou vyplývají? Během doby, na kterou jsou uzavřeny, je nelze vypovědět. Respektive lze, ale dodavatel po vás zcela určitě bude požadovat sankční pokutu. Ta může být vypočítána například podle vaší spotřeby a dodavatelé tuto sankci zdůvodňují tím, že si kompenzují ušlý zisk.

Levnější energie s Finance.cz

V našem nezávislém kalkulátoru si můžete spočítat, se kterým dodavatelem plynu či elektřiny byste vůči tomu stávajícímu nejvíce ušetřili.
V našem srovnání si s ohledem na smluvní podmínky můžete vybrat, jaké nabídky chcete do srovnání zahrnout.

Najít nejvýhodnějšího dodavatele energií!

Skryté poplatky navyšují celkovou cenu

Většina domácností se pro změnu dodavatele rozhodne z prostého a pochopitelného důvodu – chce ušetřit. Zejména při podomním prodeji elektřiny nebo plynu se zákazníci často nechají zlákat argumenty prodejců a vidinou významné procentuální slevy. Vždy byste se ale měli zajímat o několik klíčových údajů: kolik zaplatíte za MWh, kolik dělá měsíční poplatek a jakou celkovou částku při vaší spotřebě u nového dodavatele zaplatíte. To vám většina podomních prodejců bohužel nebude schopná na místě spočítat. (Mimo jiné další důvod, proč nic nepodepisovat mezi dveřmi, ale využít například on-line kalkulačku ceny energií).

Podívejme se na příklady toho, co může navyšovat cenu elektřiny nebo plynu, kterou ve výsledku zaplatíte. Jde o tzv. skryté poplatky v obchodních podmínkách dodavatelů energie. Tak například na trhu najdete společnosti, které vám naúčtují využití zákaznické linky. Těch je celá řada. Na druhou stranu, jsou i tací dodavatelé, kteří provozují zákaznickou linku zdarma.

U některých společností můžete zaplatit za využití zákaznického centra nebo za administrativní úkony, jako je například změna osobních údajů. Pokud se dostanete do problémů a vznikne vám velký nedoplatek, můžete se těšit na to, že vám některé společnosti naúčtují také poplatek za uzavření splátkového kalendáře.

Na vrácení přeplatku zapomeňte

Jednou za rok vám přijde od dodavatele vyúčtování – možná se zaradujete, když uvidíte, že vám vznikl přeplatek. Jenže ne vždy ho dostanete zpět na účet. Celá řada dodavatelů energie vám přeplatky automaticky nevrátí. Což vyplývá z ustanovení v obchodních podmínkách, které v některých případech říkají, že přeplatek bude použit na uhrazení záloh pro další období.

Jiné společnosti mají v obchodních podmínkách zase stanovenou určitou výši přeplatku (například 100 nebo 200 korun), od které vám ho vrátí na účet nebo složenkou. Pokud vám přeplatek u energetické společnosti vznikl, neváhejte si zažádat o jeho vrácení. Na to máte právo a většina (slušných) dodavatelů vám ho skutečně zašle.

Více o autorovi