Tuzemský vozový park neustále stárne

14.03.2007 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Prodej nových osobních vozů v posledních 5 letech klesá. Co ale rok od roku roste, je průměrný věk vozidel. Ten se pomalu, ale jistě blíží hranici 14 let. Ve srovnání se státy EU patříme k zemím s nejvyšším průměrným stářím vozového parku.

Jak vyplývá ze statistik Sdružení automobilového průmyslu, prodej nových osobních automobilů v posledních letech klesá. Zatímco v roce 2003 bylo prodáno téměř 150.000 nových vozů, o rok později to bylo o 16.572 vozů méně (132.973) a v roce 2005 pak o dalších 1608 nových vozů méně. Tento klesající trend pokračoval i v loňském roce, když bylo prodáno 123.987 osobních vozidel, tj. téměř o pětinu méně než před čtyřmi lety. Důvod? Stále více zákazníků při nákupu nového vozu volí z důvodu možnosti odpočtu DPH automobil spadající do kategorie tzv. „enjedniček“.

Několikaleté rozdíly v okresech
Co se naopak zvyšuje, je stáří vozového parku. Zatímco na konci roku 2003 byl průměrný věk registrovaného osobního automobilu 13,43 let, na konci loňského to bylo 13,87 let. Za tři roky tak vozový park zestárl o téměř půl roku. Mezi jednotlivými kraji a okresy však existují dosti podstatné rozdíly. Nejmladším vozovým parkem se může pochlubit Praha-západ, jehož stáří lehce překračuje 12 let. Na druhém konci žebříčku najdeme Jeseník s průměrným stářím osobního vozu o 40 měsíců starším. Hranici 15 let se svým vozovým parkem překročilo dalších 5 okresů.

Tabulka: Složení a stáří vozového parku v České republice (k 31. 12. 2006)

/>
Kategorie Počet registrací Průměrné stáří
Osobní vozidla 4 108 610 13,87
Užitková vozidla 562 255 10,64
Motocykly 822 703 32,94
Autobusy 20 331 14,61
Návěsy 44 974 9,05
Traktory 144 656 27,57
CELKEM 6 490 393 17,23

Zdroj: www.autosap.cz

Automobily v důchodovém věku
V porovnání s ostatními státy Evropské unie patříme již několik let k zemím s nejvyšším průměrným věkem osobních automobilů. Na vině jsou především vozy značky Škoda a vozy z tzv. východního bloku, které byly vyrobeny dávno před rokem 1989. Ovšem automobil není víno, aby s rostoucím věkem získával na kvalitě. Mezi archivními automobily sice najdeme veterány, kteří jsou v lepších technickém stavu než jejich o mnoho let mladší konkurenti, ovšem to je jen nepatrný zlomek.

Tabulka: Nejstarší vozy v registru vozidel (nad 500 registrací)

/>
Značka Počet vozidel v registru Stáří v letech
Aero 30 648 70,00
Tatra 57 1012 68,30
Škoda 1101 601 61,36
Škoda 440 Spartak 2068 49,92
Škoda 1201 508 48,73
Moskvič 407 926 47,77
Wartburg 311 1384 45,17

Zdroj: www.autosap.cz

Prodej nových vozů vše nezmůže
Základní podmínkou pro omlazení vozového parku je snížení počtu starších vozidel. Nebude-li docházet k vyřazování těchto aut z provozu ve větší míře než doposud, průměrný věk vozidel neklesne. Zatímco u nás dosahuje roční obnova vozového parku zhruba 4 %, v zemích západní Evropy je to zhruba dvojnásobek. Pokud bude dále docházet jen k dalšímu rozšiřování vozového parku, nedojde k jeho omlazení ani při razantním zvýšení prodejů nových vozidel ani dovozem ojetin mladších ročníků výroby.


Allianz Direct

Online pojištění Allianz Direct

Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ