SOS: Prodejci musejí uvádět ceny zboží i s DPH

13.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. března (ČTK) - Někteří prodejci podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) stále uvádějí ceny zboží či služeb bez daně z přidané hodnoty, čímž porušují zákon. SOS tvrdí, že tyto praktiky používají například někteří mobilní operátoři, kteří se tak mohou dopouštět nekalé soutěže, protože jejich konkurenti ceny uvádějí včetně této daně. Mobilní operátoři T-Mobile a O2 podle svých vyjádření ceny s DPH uvádějí, Vodafone uvádí cenu s DPH v reklamách od března, v ostatních materiálech ji bude uvádět postupně.

Mluvčí SOS Ivana Picková dnes ČTK řekla, že spotřebitelé musejí dostat konečnou informaci o ceně a nejsou povinni si k ní podle údajů prodejce pracně dopočítávat DPH, což podle Pickové vyplývá ze zákonů, a také z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. "Přestože uvádění cen bez DPH je v některých sektorech obvyklé, rozhodně není akceptovatelné," uvedla. Úřady zatím prodejce, kteří v nabídkách používají ceny bez DPH, podle SOS nepostihují.

Spotřebitelé si podle Pickové na podobné chování prodejců často stěžují. Výtky přitom směřují hlavně na mobilní operátory. "Trváme na tom, že spotřebitel musí dostávat konečnou informaci o ceně nejen přímo v prodejně v okamžiku nabídky, ale i v reklamě," upozornila Picková.

SOS proto osloví Asociaci provozovatelů veřejných telekomunikačních služeb a bude požadovat, aby ceny byly uváděny i s DPH. SOS se již dříve kvůli podobnému problému s neuváděním DPH, který se týkal společnosti O2, obrátilo na živnostenský odbor pražského magistrátu.

"Ale ten neshledal na informování spotřebitelů o ceně bez DPH nic špatného. S odkazem na evropskou směrnici jsme se na ně obrátili znovu a zapojili i veřejného ochránce práv. Věříme, že s jeho pomocí se může i přístup dozorového orgánu zlepšit," uvedla Picková.

Mobilní operátor Vodafone uvádí od března ve svých reklamních kampaních pouze cenu včetně DPH. Reagoval tak na podněty od zákazníků i stížnosti konkurence. "Zároveň s tím jsme se zavázali, že stejný postup budeme do budoucna aplikovat na další služby a nabídky. Tento krok je plně v souladu s naší strategií dělat pouze to, co je pro zákazníka nejpřínosnější, a je důkazem toho, že Vodafone mění zažitá pravidla na trhu," řekl ČTK mluvčí společnosti Jakub Hrabovský. Firma doufá, že postupně se k této iniciativě připojí i ostatní operátoři.

Operátoři T-Mobile i O2 uvádějí cenu s daní pouze u předplacených služeb. Názvy tarifů ale většinou odvozují od ceny bez daně a cenu s daní uvádějí v závorce. V reklamách na cenu s daní většinou odkazují hvězdičkou. Podle jejich vyjádření je vše v souladu se zákonem.

"O2 ve svých cenících i reklamách uvádí ceny za služby jak s DPH, tak i bez DPH, čehož využívají hlavně podnikatelé a firemní zákazníci. Navíc všechny ceny mobilních telefonů udává O2 vždy jen s DPH a před několika lety byl dřívější Eurotel iniciátorem udávání cen za mobilní telefony pouze s DPH," sdělil dnes mluvčí O2 Martin Žabka.

"T-Mobile u všech svých služeb uvádí ceny s DPH, zcela v souladu se zákonem," konstatovala mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

O prodejcích či poskytovatelích služeb, kteří v nabídkách uvádějí ceny bez DPH, mohou spotřebitelé informovat SOS prostřednictvím elektronické pošty na adrese sos@spotrebitele.info, anebo v některé z osobních poraden tohoto sdružení.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK