Satelit zlevní výstavbu mýtného systému o 700 milionů

14.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. března (ČTK) - Převážně satelitní systém na silnicích první třídy bude zhruba o 700 milionů korun levnější než původně plánovaná mikrovlnná technologie. Vyplývá to z analýzy nákladů, kterou předala ministerstvu dopravy firma Kapsch, která mýtný systém v ČR buduje. Na dotaz ČTK to dnes řekl náměstek ministra Jiří Hodač.

Druhá etapa mýtného měla původně stát asi 2,7 miliardy korun. Po změně technologie z mikrovlnné na satelitní budou náklady na výstavbu systému necelé dvě miliardy. Ušetří se zejména na výstavbě mýtných bran. Ministerstvo dopravy se na změně technologie dohodlo s Kapschem koncem února.

V první etapě stavby mýtného na dálnicích levnější satelitní technologie použita nebyla. Podle zástupce Kapsche Davida Šimoníka vyhrála výběrové řízení mikrovlnná technologie díky efektivitě výběru mýtného. Podmínky tendru stanovily hranici minimální úspěšnosti na 95 procent, čemuž satelitní technologie nemůže dostát, uvedl Šimoník.

Proto Kapsch ani pro silnice první třídy nepřistoupil na čistě satelitní řešení, ale prosadil si na 20 procentech silnic mýtné brány a mikrovlny. "Díky tomu splníme ještě tu hranici 95 procent a nebudeme platit penále," řekl Šimoník.

Kvůli podmínkám tendru z něj odstoupilo několik firem, které si stěžovaly na diskriminaci satelitní technologie. Mikrovlnnou technologii podporoval bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský, který smlouvu s Kapschem podepsal. Naopak nové vedení ministerstva si na Kapschi vyžádalo pro druhou etapu návrh čistě satelitní technologie - po dlouhých jednáních se MD s firmou dohodlo na kombinaci obou. Satelitní prvky žádaly také kraje a Svaz dopravy.

U satelitního systému zůstává otázkou cena služeb za deset let. K tomu se Hodač dnes nevyjádřil s tím, že ještě neměl čas se s obsáhlým dokumentem seznámit. Celková cena za výstavbu mýtného na dálnicích i silnicích první třídy a desetileté služby však podle Hodače zcela určitě nepřekročí sumu 22 miliard korun, která je zakotvena ve smlouvě. Někteří odborníci ale tvrdí, že satelitní technologie je finančně mnohem náročnější na datové přenosy mezi kamionem a centrálou systému.

Ani výnosy systému na silnicích první třídy si nyní netroufne nikdo odhadnout. Není totiž zatím jasné, jaké budou muset dopravci platit kilometrové sazby a kolik kamionů do systému přibude. Ministerstvo také uvažuje do budoucna i o zpoplatnění vozidel od 3,5 tuny. "Mýto není jenom výběr peněz z dopravní infrastruktury, ale zejména možnost ovlivňovat dopravní toky," uvedl v úterý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Mýtné se v ČR vybírá od 1. ledna zatím pouze na dálnicích a rychlostních silnicích, kde je použita čistě mikrovlnná technologie. Za prvních 70 dní zaplatili dopravci na mýtném přes jednu miliardu korun. Kilometr dálnice je stojí v průměru 4,05 koruny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK