Airbus A380 poprvé přistál na území USA

19.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


New York 19. března (ČTK) - Na mezinárodním letišti JFK v New Yorku dnes přistál velkokapacitní letoun Airbus A380 a zhruba ve stejnou dobu dosedl stejný stroj i na plochu mezinárodního letiště v Los Angeles. Největší dopravní letadlo světa tak po zkušebních letech v Evropě poprvé přistálo i na území Spojených států a absolvovalo přelet přes Atlantik.

Airbus A380 má v běžném provedení kapacitu 555 míst a cestující jsou v něm rozmístěni na dvou palubách nad sebou. Let do USA měl výrobce airbusu ubezpečit, že stroj bude plně kompatibilní a nebude mít technické problémy s tím, aby ho přijímala hlavní letiště v USA.

Letiště v New Yorku a Los Angeles nebyla na příjem tak velkých letadel přizpůsobena a kvůli novému airbusu investovala stovky milionů dolarů do modernizace. Nutné bylo rozšířit ranveje a přizpůsobit terminály, převážně kvůli značnému rozpětí křídel nového stroje.

Let z Frankfurtu do New Yorku částečně zajišťovala německá společnost Lufthansa. Letadlo bylo skoro plné, cestovalo v něm asi 500 lidí, z nichž většinu tvořili zaměstnanci Airbusu a Lufthansy. Mezi cestujícími ale byli i zástupci dodavatelů a VIP.

Druhý letoun, který směřoval do Los Angeles, vyrazil z francouzského Toulouse. Let zajišťovala australská společnost Qantas, v letadle ale byli pouze členové posádky a skupina techniků. Lufthansa i Qantas patří k zákazníkům Airbusu a mají nové letouny objednány. Jako první ale tyto nové airbusy letos v říjnu dostane letecká společnost Singapore Airlines.

Airbus do vývoje letounu A380 vložil asi deset miliard dolarů (téměř 210 miliard Kč). Katalogová cena stroje se pohybuje kolem 319 milionů dolarů, v přepočtu 6,7 miliardy Kč). Airbus má zatím 156 zakázek od 14 zákazníků, zatím se mu ale nepodařilo získat ani jednu zakázku od aerolinek z USA. Ty dávají přednost domácímu Boeingu.

"Chceme jednat se společností United a Northwest," řekl obchodní ředitel Airbusu John Leahy. Airbus má ale podle něj snahu zaměřit se na dopravce s častými lety do Asie, respektive na aerolinky, které provozují velký počet dálkových letů.

Pokud by se Airbusu podařilo prodat svůj nový letoun některé z amerických aerolinek, znamenalo by to pro něj obrovskou finanční i morální vzpruhu. Kvůli několikerému odkladu dokončení projektu A380 totiž mateřský podnik EADS pocítí nemalé problémy, včetně miliardových ztrát. Airbus A380 má proti původním plánům skluz asi dva roky.

Airbus A380 je navržen tak, aby byl přímým konkurentem letadla Boeing 787 Deamliner. Boeing trhu dopravních letadel s velkým doletem jednoznačně dominuje, převážně díky modelu 747. Poslední verze 747 je delší než Airbus A380, do airbusu se ale ve srovnatelné konfiguraci vejde více lidí.

Airbus tvrdí, že jeho A380 dělá o polovinu méně hluku než Boeing 747, a má efektivnější provoz. Právě na to Airbus nejvíce spoléhá, protože vysoké ceny ropy nutí aerolinky nakupovat úsporná letadla.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK