Požadavky odborů ve Škodě jsou rizikem pro ekonomiku

16.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. dubna (ČTK) - Požadavky odborářů automobilky Škoda Auto na růst platů ve firmě jsou nepřiměřené a mohou mít neblahé důsledky pro celou ekonomiku, shodli se oslovení analytici a zástupci podnikatelů. Nadměrné zvýšení platů by podle nich mohlo způsobit propouštění zaměstnanců, nárůst cen a zbrzdění růstu ekonomiky. Odboráři ve Škodovce budou v úterý na podporu svých požadavků stávkovat.

Vedení Škody v pátek stáhlo poslední nabídku ve mzdovém vyjednávání. Ta počítala se zvýšením tarifů o deset procent, celkově by příjmy zaměstnanců vzrostly o 13 procent. Nabídku ve čtvrtek odmítly odbory. Sporným bodem je inflační doložka. Odbory chtějí proplácet inflaci celou, firma nabízí proplácení až od tří procent.

"Může jít o precedens, který spustí lavinu. Odborářská vedení dalších firem se nebudou chtít před svými zaměstnanci nechat mladoboleslavskými odboráři zahanbit a výsledkem může být vzájemné předhánění v požadavcích," řekl ČTK Daniel Münich z ekonomického institutu CERGE. Lavinový efekt by pak na sebe nenechal dlouho čekat, doplnil prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek. V automobilovém průmyslu jsou podle něj přiměřené požadavky na meziroční růst platů o sedm procent.

Iracionální nátlak odborů by v Česku spustil mzdovou inflaci a vyústil ve zvyšování úrokových sazeb a zbrzdění ekonomického růstu, varoval analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Odboráři podle něj uvažují jen krátkodobě a jsou sami proti sobě. "Dlouhodobě nadprůměrné mzdy ve Škodovce povedou k propouštění. Firmu totiž bude ke snižování nákladů tlačit invaze čínských aut," dodal. Den stávky bude prý znamenat o 2500 vyrobených vozů méně a ztrátu desítek milionů korun.

Pokud se stávkujícím zaměstnancům podaří opravdu citelně zasáhnout společnost, nakonec na tento krok doplatí jen oni sami, souhlasil analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil. Ať již tím, že do ČR nebude převedena výroba, o níž vedení automobilky usiluje, či dlouhodobě možným odsunem části výroby mimo problémové provozy. Dlouhodobě tak odboroví šéfové momentálnímu rychlému růstu platů mohou obětovat část zaměstnanosti ve firmě, poznamenal.

Růst mezd nad 15 procent ve Škoda Auto je úlet mimo ekonomickou realitu, vedení firmy s ním nemůže souhlasit, míní Drábek. Byly by tak prý totiž nepředstavitelně narušeny základní ekonomické parametry hospodaření firmy. Požadavek na růst mezd přes deset procent není ekonomicky odůvodnitelný, tvrdí také Michl. Průměrný růst mezd v ČR bude podle něj letos i příští rok šest procent.

Dalším dopadem rychlého růstu mezd ve více podnicích najednou by bylo podle Potměšila zvýšení cenové hladiny. "Záměr odborářů tlačit na zvyšování platů je lidsky pochopitelný, není v ničím zájmu mít se stále stejně nebo dokonce hůře. Ovšem je-li tento tlak neúměrně velký, nakonec se obrátí proti zaměstnancům samotným, dokonce může zhoršit i situaci těch, kdo se Škodou mají pramálo společného," upozornil.

Münich připomněl, že od ledna platí nový zákoník práce, který dal odborům výrazně větší moc, a ty ji dříve nebo později začnou zvedat ze země. "Až si odbory natrénují stávky za růst platů, mohou časem snadno organizovat i stávky proti ekonomickým reformám, jak je známe z Itálie nebo Francie nebo kdysi z Británie," uzavřel Münich.

Platy ve společnosti Škoda Auto jsou nyní nad průměrem České republiky, průmyslu i samotného automobilového odvětví. Průměrná mzda všech tarifních zaměstnanců (čili bez širšího vedení) činí 24.500 Kč a u dělnických profesí je průměr přes 22.000 Kč. Celorepublikový průměr je mírně přes 20.000 korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK