Systém mýtného na silnicích první třídy bude pouze mikrovlnný

18.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. dubna (ČTK) - Systém elektronického mýtného na silnicích první třídy využije pouze mikrovlnnou technologii a upravené mýtné brány. Zmenší se také hlídané úseky; oproti původně plánovaným 1200 kilometrům silnic první třídy se bude mýtné vybírat na pouhých 240 kilometrů z nich. Řekl to důvěryhodný zdroj, který je s celou situací obeznámený. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač však takovou interpretaci odmítá, komentovat to nechtěl ani mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Důvodem změny plánů a odstoupení od satelitní části systému jsou podle zdroje vysoké finanční náklady, především na nákup nových hybridních palubních jednotek. Náklady na jejich nákup by hradilo ministerstvo, které je dopravcům následně půjčuje za kauci. Při uvažované mýtné sazbě 1,6 koruny za kilometr by se zřejmě satelitní systém ekonomicky nevyplatil. Jeho využití v budoucnu však není vyloučeno.

"Pokud jde o tu původní etapu dvě, tak jak měla být realizována, tak to už logicky nepřipadá v úvahu, to už je půl roku skoro pryč," řekl David Šimoník, mediální zástupce firmy Kapsch, která mýtný systém buduje. Podle něj je ohroženo i včasné dokončení výstavby mikrovlnného systému, tedy tzv. etapy 2A.. Ta má být hotova do konce tohoto roku. "Ministerstvo dopravy s námi pořád nejedná a samo si dělá jasno," řekl Šimoník.

Naopak náměstek ministra dopravy pro dopravní infrastrukturu Jiří Hodač tvrdí, že celý hybridní systém, tedy kombinace mikrovlnné a satelitní technologie, bude dokončen v původním termínu. "Samozřejmě, že to bude tak, jak je nastaven ten termín," řekl ČTK. Odmítl také zprávy o vypuštění satelitní technologie z projektu. "V žádném případě, systém bude vždycky otevřený hybridní, a otázka jeho rozšiřování je otázka druhá," uvedl.

Podle původní smlouvy o mýtném, měla být využita na silnicích první třídy stejně jako na dálnicích mikrovlnná technologie. Na dálnicích a rychlostních silnicích, kde bylo zbudováno 171 ocelových bran, se mýtné vybírá od letošního ledna. Na dalších 1200 kilometrech silnic první třídy mělo stát dalších zhruba 500 bran.

Ministerstvo dopravy si však na podzim vyžádalo od firmy Kapsch návrh nového projektu, podle kterého by většinu silnic první třídy hlídal satelit. Podle zveřejněných zpráv měla satelitní technologie sledovat 80 procent dotčených silnic, zbytek, zejména hlavní tahy k hranicím, měly zůstat pod dohledem mikrovln. Nyní zřejmě zůstane v projektu pouze oněch 20 procent, na kterých se vystaví asi 100 bran. Ty budou mít trochu jiný tvar než na dálnicích a budou mobilní.

Podle odhadů mýtné na dálnicích a rychlostních silnicích vynese přes pět miliard korun ročně, mýtné na silnicích první třídy mělo podle odhadů k této sumě od příštího roku přidat další miliardu. O kolik se výnosy sníží je těžké odhadnout. Pokles by nemusel být výrazný. Jak dříve uvedl Šimoník v souvislosti s hybridním systémem, mýtné brány jsou rozmístěny tak, že ačkoliv pokryjí pouze 20 procent z uvažovaných silnic, projede pod nimi odhadem 80 procent kamionů.

Otázkou zůstává změna hodnoty zakázky. Cena mýtného systému za obě etapy a desetileté služby je podle smlouvy 22 miliard korun. Se zmenšením objemu výstavby se však výrazně sníží i cena a odměny, které měl obdržet Kapsch. "My budeme hájit svá práva a obchodní zájmy, nemůže to být výrazně na úkor jedné strany," řekl k tomu Šimoník, podle kterého je předčasné mluvit o konkrétních sumách.

Uvažuje se o tom, že by stát přenechal Kapschi výstavbu mýtného na dálnicích, které se vybudují v budoucnu. "Je logické, aby se rozšiřování mýtného systému na silnicích stejného typu dělo stejnou technologií," uvedl Šimoník. Jak by se celá situace řešila po právní stránce a zda by byl vypsán nový tendr, není jasné.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK