Drogerie DM nabídne od listopadu takzvané fair trade potraviny

05.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 5. října (ČTK) - Drogerie DM zahájí od listopadu prodej potravin značky Fair Trade, takzvaného spravedlivého obchodu. Společnost nabídne různé druhy kávy, čaje a čokolády, jejichž výroba je šetrná k životnímu prostředí i k lidem, kteří se na produkci podíleli. Novináře o tom dnes DM informovala v tiskové zprávě.

V nabídce drogerie bude například hořká čokoláda s pomerančovým olejem, mléčná čokoláda s kokosem či guaranou nebo čaj z africké trávy. "Trh s výrobky Fair Trade se ve světě neustále rozvíjí a rádi bychom přispěli k jeho rozšíření i v České republice," uvedla manažerka reklamy DM Eva Kopřivová.

Fair Trade produkce, která kromě potravin zahrnuje například také oblečení nebo fotbalové míče, zaručuje, že výrobky nevznikly dětskou ani nucenou prací. Podle původu surovin je produkce rozdělena mezi země Latinské Ameriky, Afriky a jihovýchodní Asie. Cena výrobků je mírně vyšší než u normální produkce, což umožňuje větší výdělky pro zemědělce.

"V běžném obchodě mají zemědělští dělníci v rozvojových zemích dvě až tři procenta provize z prodeje výrobku. U Fair Trade jde o 20 až 30 procent a větší výdělek mohou chudí lidé investovat do vzdělání svých dětí, lepšího bydlení i sociální péče," vysvětlila Lenka Černá ze společnosti Excellent Plzeň, která distribuuje Fair Trade výrobky.

Loni lidé ve světě utratili za Fair Trade výrobky 1,6 miliardy eur, což je meziroční nárůst o 41 procent. Nejvýrazněji vzrostla poptávka po bavlně, která se loni zdvojnásobila. Značně se zvýšil zájem také o kakao, kávu, čaj a banány. Vyplývá to z průzkumu Fairtrade Labelling Organizations International (FLO).

Podíl Fair Trade na celosvětovém obchodu je zatím zanedbatelný, činí asi jen jednu setinu, podle FLO má ale prostor pro další výrazný růst. Největším trhem pro Fair Trade je Evropská unie, ve které se tvoří zhruba 60 až 70 procent celosvětového obratu.

V České republice se loni podle odhadu české Asociace pro Fair Trade prodaly výrobky Fair Trade za zhruba deset milionů korun, což je meziroční nárůst o sedm milionů korun. Podle asociace ale český trh s Fair Trade výrobky na výrazný rozvoj teprve čeká.

V současné době lze výrobky šetrné k přírodě i lidem koupit v šesti specializovaných Fair Trade obchodech a v řadě prodejen, které nabízejí zdravou výživu a bio produkty. Z obchodních řetězců má Fair Trade výrobky v nabídce britský řetězec Marks & Spencer, další řetězce zavedení zboží této značky plánují.

"Výrobky značky Fair Trade jsme původně plánovali zařadit do nabídky již letos, kvůli velké poptávce jsme ale dali přednost biopotravinám a výrobkům zdravé výživy. Prodej Fair Trade zboží tak zřejmě zavedeme až v příštím roce," uvedla tisková mluvčí obchodního domu Tesco Jana Matoušková.

Ve stejném období plánuje zboží značky Fair Trade nabídnout také společnost Ahold, která provozuje řetězce Albert a Hypernova. "Inspirací v oblasti nabídky Fair Trade sortimentu je naše holandská sesterská společnost Albert Heijn, která již dlouhodobě spolupracuje s nejrůznějšími dodavateli v Africe a Asii. Se stejnou aktivitou plánujeme začít v příštím roce," zmínil se tiskový mluvčí společnosti Ahold Libor Kytýr.

Výrobky Fair Trade se dostávají také do státních institucí. Od tohoto týdne si mohou Fair Trade čokoládu, cukr a čaj koupit studenti Západočeské univerzity v Plzni ve své menze.

Dva výrobky z oblasti spravedlivého obchodu nabídne také při protokolárních akcích český Senát. "Spotřebou Fair Trade potravin se naši senátoři přidají k řadě evropských institucí a parlamentům, které férové výrobky využívají, a pomáhají tak zlepšovat životní podmínky lidí z rozvojových zemí," podotknul tiskový mluvčí Senátu Petr Kostka.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK