Vánoce budou svátky rekordních tržeb a internetu

15.11.2007 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Češi utratí za vánoční svátky o nějakou tu korunu více, než v loňském roce. Liší se tak od většiny evropských zemí, kde panuje ne příliš optimistická nálada. Už teď je jasné, že předvánoční nákupy ovlivní internet.

Většina Evropanů se domnívá, že letošní rok nebyl pro jejich peněženky příliš úspěšný, resp. že jejich kupní síla poklesla. Ani vyhlídky na vývoj v příštím roce nejsou příliš růžové. A právě pesimistická nálada ovlivní chování spotřebitelů před blížícími se vánočními svátky.


V Evropě vládne pesimismus, v Čechách ne


Rostoucí cena energií, potravin a dalšího zboží a služeb povede ke snižování výdajů na nákupy dárků. Tyto závěry vyplývají ze studie společnosti Deloitte, významného hráče v oblasti poradenství a odborných služeb. Ve Španělsku, Portugalsku, Francii, Irsku či jiných evropských zemích převládají pesimistické názory na současný stav jejich ekonomik, změnu k lepšímu neočekávají obyvatelé těchto zemí ani v dalším roce.

Řada Evropanů proto hodlá utrácet méně, aby nebyl narušen plánovaný rozpočet domácnosti. Pokud jde o strukturu výdajů, podle zmíněné studie, která se zabývá předvánočními náladami, očekáváním a spotřebitelskými zvyky, 60 % rozpočtu padne na dárky, čtvrtina na jídlo a zhruba 12 % na kulturu a společenské vyžití.


Češi v útratě konkurují vyspělé Evropě


Ovšem ne všude panuje pesimismus, ne ve všech zemích se očekává útlum nákupní horečky. Mezi těmito zeměmi je i Česká republika. Tuzemští prodejci tak opět mohou očekávat rekordní tržby. V posledním čtvrtletí loňského roku se maloobchodní tržby vyšplhaly na zhruba 250 miliard korun, letošní rok by měl být ještě o několik procent úspěšnější.

Vzhledem k nižším příjmům se zatím v útratě nemůžeme měřit s těmi nejlepšími, přesto se můžeme rovnat s mnohými západoevropskými zeměmi. Nejvyšší vánoční výdaje plánují tradičně v Irsku, kde hodlají utratit 1339 eur, z toho 720 poputuje na vánoční dárky. Naopak nejméně utratí Nizozemci, a to 411 eur, z toho 173 za dárky. V tuzemsku by výdaje na svátky měly činit 506 eur, z čehož na dárky padne 306 eur.


Vánocům vládne digitalizace …


Vánoce patří především dětem, ovšem dobu autíček a panenek vystřídaly různé kreativní hračky, stavebnice či stolní hry. Zhruba třetina českých dětí najde pod stromečkem mobilní telefon, u starších dětí se na mobil může těšit 6 z 10 „teenagerů“. S nástupem digitální generace roste zájem o MP3 a iPody.


... a internet


Do předvánočních nákupů stále silněji promlouvají i tzv. nová média, čehož by měli obchodníci využívat nejen při propagaci svého zboží, ale i při poskytování informací o něm a k nákupům. Důležitou roli bude hrát především internet, kterého hodlá pro nákup dárků využít tři čtvrtiny Evropanů. Jeden ze 3 uživatelů internetu přes něj přímo nakoupí, ostatním pak pomůže při výběru zboží a porovnání jednotlivých cenových nabídek.

Obdobná situace je i v České republice, kde nejširší pavučinu světa využívá k nákupům vánočních dárků stále více lidí. Důvod? Nákupy prostřednictvím internetových obchodů jsou jednoduché, rychlé a hlavně levnější. Žebříčku internetových nákupů vládne kniha, kterou podle průzkumu Deloitte volí více než polovina respondentů. Další příčky obsazuje hudba, filmy a kosmetika. I přes rozmach internetu se stejně jako každý rok můžeme „těšit“ na davy dárkuchtivých lidí a nekončící fronty u pokladen především v nákupních centrech.

Vánoční nákupy na internetu

Zdroj: Studie Deloitte

 Pokud hodláte využít internetu, ani v tomto případě nenechávejte vše na poslední chvíli. V době předvánočního šílenství a shonu mohou několikadenní dodací lhůty z vánočního dárku učinit novoroční překvapení.

 

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU