Microsoft nabízí převzetí Yahoo za 44,6 mld dolarů (OPAK.)

04.02.2008 | , Reuters
Zpravodajství ČTK


NEW Microsoft <MSFT.O> v pátek podal nevyžádanou nabídku na koupi portálu Yahoo <YHOO.O> za 44,6 miliardy dolarů v akciích a...

...hotovosti a zjevně tak chce spojit síly proti konkurenční firmě Google <GOOG.O>.

V nejodvážnější akvizici ve své historii nabízí největší softwarová firma na světě 31 dolarů za akcii Yahoo. To představuje 62procentní prémii proti čtvrteční zavírací hodnotě titulu na trhu Nasdaq.

Firma Yahoo, jejíž akcie v 16:25 letěly vzhůru o více než 47 procent, uvedla, že nabídku zváží.

Spekulace o zájmu Microsoftu převzít Yahoo vířily na trhu nejméně rok, když se investoři dohadovali, zda se tyto firmy spojí, aby čelily stále silnější společnosti Google.

Výzkum firmy comScore odhaduje, že podíl Googlu na trhu internetových prohlížečů dosáhl 77 procent, zatímco druhá Yahoo má 16 procent a Microsoft na třetím místě pouhých 3,7 procenta.

"Microsoft chtěl udělat něco, co by dramaticky posílilo jeho internetovou divizi," řekl Brendan Barnicle, analytik u firmy Pacific Crest Securities. "Tohle bude jejich velká sázka. Ale také si myslím, že podle nich trh právě k tomuhle směřuje, takže se tam opravdu potřebovali dostat."

"Není to jenom výstřel na Google, protože se spojují dvojka s trojkou ve vyhledávačích a stávají se daleko relevantnějšími."

Kritici fúze nicméně poukázali na to, že Microsoft a Yahoo mají velmi odlišnou firemní kulturu a v mnoha oblastech se jejich činnost překrývá. Jde o rychlé vzkazy, elektronickou poštu a reklamu stejně jako o zpravodajské, cestovatelské a finanční portály.

"Mně se ta prémie u skomírající firmy zdá přemrštěná. Osobně nevidím, jak synergie Microsoft-Yahoo zasáhnou Google," řekl Tim Smalls, šéf obchodů s americkými akciemi u firmy Execution.

Yahoo měsíčně přiláká přes 500 milionů uživatelů na škálu mediálních portálů včetně Yahoo Mail, největšího poskytovatele schránek elektronické pošty na světě.

"Velmi si Yahoo vážíme a společně můžeme zákazníkům, nakladatelům a zadavatelům reklamy nabídnout stále více vzrušující soubor řešení. Získáme také lepší pozici pro boj s konkurencí na trhu internetových služeb," uvedl generální ředitel Microsoftu Steve Ballmer.

Microsoft uvedl, že identifikoval nejméně čtyři oblasti, jež společnému podniku přinesou minimálně 1 miliardu dolarů na ročních synergiích.

Akcionáři Yahoo mohou podle návrhu volit mezi cenou 31 dolarů za akcii, nebo 0,9509 akcie Microsoftu. Obchod se musí v souhrnu z poloviny skládat z akcií Microsoftu, druhou polovinu má tvořit hotovost, dodal Microsoft.

Uzavřením transakce by se uskutečnil největší obchod na poli internetu od převzetí firmy Time Warner společností AOL za 182 miliard dolarů. Transakce je považována za nejhorší v moderní firemní historii, neboť na sebe narazily odlišné firemní kultury a na mnohé slibované synergie vůbec nedošlo.

(Reportéři: Franklin Paul, Tiffany Wu; Přeložil: Robert Müller)

[YORK/Reuters/Finance.cz]

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK