Investice do dálnic loni klesly o 9 pct na 22 miliard Kč

06.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 6. dubna (ČTK) - Investice do výstavby českých dálnic loni podruhé za sebou klesly, tentokrát o devět procent na 22 miliard korun. Naopak silnice první třídy se v podobě 16 miliard korun dočkaly největší finanční injekce od roku 1990. Vyplývá to z publikace, kterou vydalo Ředitelství silnic a dálnic. V následujících letech by dálniční výstavba měla nabrat opět na tempu.

Zatím nejúspěšnějším finančním obdobím byl pro rozvoj dálniční sítě rok 2005, kdy stát na stavby vynaložil přes 26 miliard korun. Výrazně tomu pomohly peníze z evropských fondů. Naopak za posledních deset let se na dálnicích nejvíce šetřilo na přelomu tisíciletí, kdy mezi roky 1999 až 2001 nepřekročila roční částka pětimiliardovou hranici.

Budování dálnic se zřejmě v následujících letech opět zrychlí. ŘSD chce využít posledního rozpočtového období, kdy bude ČR moci čerpat z Evropských fondů větší sumu peněz. Na dopravní stavby by mohlo jít do roku 2013 až 145 miliard korun. Letos však ještě celková suma do dálnic a silnic první třídy bude stejná jako loni, tedy zhruba na úrovni 38 miliard Kč.

Ačkoliv roční investice do výstavby nemají mnoho společného s počtem otevřených kilometrů za daný rok, panuje mezi oběma ukazateli zhruba přímá úměra. Nejvíce nových dálnic, přes 60 kilometrů, se řidičům otevřelo předloni, kdy byly investice druhé nejvyšší a rok předtím rekordní. V letech 1999 a 2000, kdy se téměř neinvestovalo, nepřibyl poprvé od roku 1987 ani jeden kilometr dálnice.

Zanedbaná dopravní infrastruktura a chybějící úseky dálnic patří k největším problémům České republiky. Na následující léta se proto s podporou unie chystá stavební boom, kdy si stavební firmy přijdou každoročně na několik desítek miliard korun. Výdaje fondu dopravy se blíží 100 miliardám ročně. Ředitelství silnic a dálnic chystá jen na letošek vypsání tendrů na stavby za 40 miliard korun.

Problémem však zůstávají spory o to, kolik vlastně české dálnice stojí. ŘSD je terčem kritiky médií, která poukázala na to, že některé české dálnice jsou až čtyřikrát dražší než německé. Šéf ŘSD Alfred Brunclík upozorňuje na to, že je třeba srovnávat podobné úseky a brát v úvahu inflaci a další vlivy. Bylo vypracováno několik analýz, jejichž výsledky se ale liší.

Podle průzkumu Eurostatu z roku 2005 je finanční náročnost výstavby českých dálnic na úrovni zhruba 75 procent průměru Evropské unie. Studie společnosti IBR Consulting srovnávala náklady na stavbu hradecké D11. Ta je údajně o 17 procent levnější než srovnatelné dálnice v Rakousku a naopak o 21 procent dražší než podobné dálnice ve Slovinsku.

Podle analýzy ČVUT stojí kilometr české dálnice od 180 milionů do 340 milionů korun. To je však pouze základní cena, ve které nejsou započítány například náklady na výkup pozemků, napojení na vedlejší silnice, geologické vlivy nebo potíže při zakládání mostů. Celková cena se tak může vyšplhat až na miliardu korun.

Jiná studie, kterou vypracovala britská firma Mott MacDonald a přinesl ji server Aktuálně.cz, tvrdí, že cena jednoho kilometru české dálnice se od roku 2002 vyšplhala ze 183 milionů na 500 milionů Kč. Podle firmy by za tím mohla být kartelová dohoda stavebních firem. Objevily se také hlasy, že ŘSD připravuje tendry vybraným firmám na míru. Kvůli sporům o ceny si nechalo ŘSD od ČVUT vypracovat cenové normativy, kterými se budou řídit nově vypisované soutěže.

Letos by se řidiči měli dočkat 35 nových kilometrů, všechny na dálnici D1 na severní Moravě.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK