Průzkum: Pětinu firem v západní Evropě loni postihlo počasí

07.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. dubna (ČTK) - Pětinu firem v západní Evropě v posledním roce negativně poznamenaly extrémní klimatické vlivy, vyplývá z průzkumu jedné z největších pojišťoven pohledávek na světě Atradius. Nejčastěji si podnikatelé stěžovali na záplavy, bouřky a vlny veder. V Česku podnikům podle České pojišťovny nejčastěji škodí vichřice, pak sníh a záplavy.

Z průzkumu mezi 600 firmami v šesti evropských zemích vyplynulo, že 24 procent z nich se v roce 2007 dotkly extrémní klimatické události. Pro 21 procent dotazovaných firem byly klimatické abnormality negativním zásahem do podnikání. Na osm procent zaznamenalo pozitivní dopady, a to díky vyššímu obratu, poptávce či větší publicitě.

Podniky podle průzkumu zasáhly záplavy (36 procent), bouřky (33 procent) a horka (26,5 procenta). Tyto vrtochy počasí se projevily ve vyšších celkových nákladech (51 procent), poklesu obratu (43 procent), poškození budov a majetku (20 procent), poklesu produktivity (19 procent), mimořádných nákladech (19 procent) a nižším zisku (19 procent).

Česká pojišťovna za poslední tři roky přijala více než 129.000 hlášení pojistných událostí podnikatelů. Nejvíce škod (34 procent) jim způsobil orkán Kyrill z jara 2007. Tíha i sesuvy sněhu a námrazy ze zimy 2006 způsobila téměř 29 procent škod. Tuto kalamitu vzápětí doprovázely povodně na jaře roku 2006, jejichž následkem vzniklo téměř osm procent všech škod. Letošní vichřice Emma zavinila 13 procent všech pojistných událostí, které se týkaly podnikatelů.

V souvislosti s těmito živelnými katastrofami si prý již mnozí podnikatelé uvědomili, jak může jedna událost ovlivnit činnost jejich firem, případně celkovou existenci jejich podnikání. Odráží to i počet sjednaných podnikatelských pojištění, který meziročně vzrostl například v pojištění přerušení provozu o 16 procent, uvedl ředitel odboru podpory prodeje podnikatelského pojištění České pojišťovny Radim Kavka.

Průzkum Atradia ukázal na to, že v západní Evropě dvě z pěti firem se rozhodly po zkušenosti s klimatickými vlivy učinit kroky do budoucna, aby dopady nebyly tak velké. Na 27 procent se rozhodlo pro odpovídající pojištění, 23 procent pro přípravu plánu krizového vývoje. Na devět procent dotázaných se prý vlivem zkušeností rozhodlo rozšířit množství dodavatelů, aby se nedostalo do druhotné výrobní neschopnosti.

Průzkum pro Atradius Credit Insurance uskutečnila agentura Heliview Research v lednu 2008. Dotazováno bylo 602 společností z různých oborů a s různým obratem v Belgii, Francii, Itálii, Německu, Nizozemsku a Británii.Celkový obrat Atradia činí 1,3 miliardy eur, což je 24 procent celosvětového tržního podílu. Každoročně chrání světové obchody za 400 miliard eur proti riziku nezaplacení, zajišťuje souhrnnou nabídku transferu rizik, financování a pojištění pohledávek z obchodního styku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK