PRK: Daňový problém vyřešíme s klientem po telefonu

14.04.2008 | , Finance.cz
DANĚ


Využitím služeb právní a daňové kanceláře, která nabízí poradenství z obou oblastí se klientovi zefektivní jeho práce i z pohledu časové a finanční náročnosti, říká Dana Trezziová, partner advokátní kanceláře Procházka Randl Kubr. 

Dobrý den, Advokátní kancelář Procházka Randl Kubr byla založena před patnácti lety. S rostoucím počtem klientů a jejich požadavků se rozrůstal také okruh činností, které jim kancelář byla schopna nabídnout. Zlomovým rokem se určitě stal rok 2005, kdy se na podzim kancelář rozrostla o daňový tým. Vyplynulo rozšíření z přání a požadavků vašich klientů, nebo vás k tomuto kroku vedlo něco jiného?
Rozšíření okruhu nabízených služeb vždy vyplývá z přání a požadavků klientů. Klient chce ve většině případů a zejména u větších projektů obdržet komplexní službu a ne poptávat zvlášť jednotlivé služby, které by si sám kompletoval. Poskytnutím služby, která zahrnuje právní i daňové poradenství se také klientovi zefektivní nakupovaná služba z pohledu časové i finanční náročnosti.

Daňová sekce je tedy poměrně mladou v rámci celé kanceláře. Co vše dokáže klientům nabídnout a s čím jim může pomoci?
Daňová kancelář nabízí kompletní daňové poradenství. Pomáhá svým klientům při plnění jejich daňových povinností, identifikace a řízení daňových rizik, snaží se o minimalizace jejich daňové zátěže a optimalizaci cash-flow v daňové oblasti. Naši odborníci na procesní daňové právo zastupují klienty v jednáních s finančními orgány či poskytují podporu našim klientům ve všech fázích daňového řízení.

O kterou daňovou oblast je mezi klienty největší zájem a jak vlastně spolupráce s klientem probíhá? S kým komunikuje a jak se jeho problémy řeší?
Oblast plnění daňových povinností, která zahrnuje přípravu či revizi daňových přiznání k daním z příjmů, DPH i dalším daním je velmi často poptávaná a představuje standardní nabídku jakékoli daňové kanceláře. Velmi zajímavou oblastí naší nabídky, o kterou je mezi klienty velký zájem, je oblast specializovaných produktů, zejména daňové poradenství při založení, sloučení, převzetí, rozdělení a uzavření společnosti, poradenství v oblasti investičních pobídek, poradenství v oblasti financování transakcí a transferových cen, poradenství v oblasti daňových úlev u projektů vědy a výzkumu, poradenství v oblasti nemovitostí a daňový „due diligence“. Velmi často se na nás obrací klienti s žádostí o pomoc při daňových kontrolách a zastupujeme naše klienty v jednáních s finančními orgány. Velký synergický efekt spojení daňové a právní kanceláře vykazuje poskytování komplexních řešení pro zaměstnavatele, v rámci kterých jsme schopni dodat praktická a realistická řešení ve všech souvisejících aspektech.

Jednou z oblastí, které se také věnujete je Mezinárodní daňové plánování. Můžete našim čtenářům přiblížit, čeho se tato oblast týká? Jaké služby můžete podnikatelům nabídnout?
Mezinárodní daňové plánování představuje zejména strukturování přeshraničních transakcí z daňového pohledu a zahrnuje aplikaci mezinárodních smluv o zamezení dvojího zdanění, orientaci v daňovém právu v zahraničních jurisdikcích, optimalizaci srážkových daní a celkového daňového zatížení zahraničních transakcí. Naše služby zahrnují daňovou optimalizaci repatriace zisku z/do České republiky, zdanění stálých provozoven a organizačních složek, posouzení daňových dopadů mezinárodních transakcí, zdanění off-shore společností i poradenství v oblasti aplikace komunitárního práva.

V čem může být mezinárodní daňové plánovaní pro klienty přínosem, kdo tyto služby nejvíce využívá?
Hlavním přínosem mezinárodního daňového plánování je optimální nastavení daňových dopadů u mezinárodních transakcí. Z toho vyplývá, že nejvíce tyto služby využívají čeští klienti, kteří mají zahraniční transakce a to v oblasti zahraničního obchodu či přímých a nepřímých investic v zahraničí či zahraniční klienti obchodující s Českou republikou či investující do České republiky. Mezinárodní daňové plánování zahrnuje také služby daňového poradenství pracovníkům vysílaným do a ze zahraničí. Jedná se například o navržení optimálních variant vyslání s ohledem na okolnosti a plány jednotlivých vysílaných pracovníků reflektující podnikatelskou strategii zaměstnavatele.

Ve vašich materiálech nabízíte také „Telefonické konzultace“. Kdo může tuto službu využít? Týká se pouze vašich současných klientů, nebo ji může využít kdokoli? Je konzultace bezplatná?
Telefonické konzultace představují formu služby daňového poradenství pro stávající klienty. V podstatě ji tedy využívají zejména současní klienti a to v případě, že byla s nimi dohodnuta tato forma daňového poradenství. Další konzultační služby při řešení existujících problémů zahrnují přípravu memorand a písemných stanovisek pro klienta, e-mailovou komunikaci a další široký rozsah služeb. Obecně je telefonická konzultace placenou službou.

Jak taková telefonická konzultace probíhá? Jsou konzultace hodně využívány?
Obvykle klient se telefonicky obrátí na určenou kontaktní osobu v naší daňové sekci, se kterou svůj daňový problém probere. Pokud je daňový problém složitější, následuje zpracování písemného stanoviska, nebo může být klient uspokojen pouze diskutovaným řešením v rámci telefonické konverzace. Tyto konzultace jsou relativně časté.

Letošní rok co se týče daní, ale nejen daní, je plný novinek a změn. Předpokládám, že stále ještě řešíte především daně roku 2007 (vaši klienti určitě využívají možnosti odkladu podání daňového přiznání), přesto by mě zajímalo, co vaše klienty s reformou veřejných rozpočtů - speciálně daní - nejvíce trápí? Na co nejčastěji odpovídáte?
Daňové záležitosti roku 2007 řešíme v rámci zpracování přiznání k daním z příjmů za loňský rok. Nejvíce tzv. konzultační práce se týká již současných daňových záležitostí. Od ledna 2008 vstoupil v účinnost zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů, který noveloval téměř celou daňovou legislativu a zavedl tři nové zákony o zdanění elektřiny, plynu a pevných paliv. Dotazy klientů  související s reformou veřejných rozpočtů se mohou týkat tedy v podstatě všech daní a záleží samozřejmě na konkrétní situaci a předmětu podnikání klienta.

Jak si myslíte, že se podařil podnikatelům, firmám přechod na nové podmínky, které vyplynuly z reformy veřejných financí?
Čeští podnikatelé jsou již hodně zvyklí na častou a nepřehlednou novelizaci daňových předpisů a tak ve spolupráci s kvalitními daňovými poradci jsou schopni zvládnout přechod na nové podmínky a to i pokud se podmínky změní v tak širokém rozsahu, jaký přinesl zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů.

Je podle vás nějaká oblast - změna, která na podnikatele, firmy dopadne až později, tzn. že jí zatím nevěnují patřičnou pozornost, na což by v budoucnu mohli doplatit?
Novely daňových zákonů přinesly i několik změn, které pro vybrané poplatníky ve vybraných situacích začnou platit až s určitým zpožděním. Příkladem může být aplikace pravidel nízké kapitalizace u úvěrových smluv uzavřených do konce roku 2007. Těmto oblastem je určitě třeba věnovat zvýšenou pozornost v budoucnu a to i s ohledem na další plánované změny v legislativě.

Daňové poradenství nabízíte nejen v rámci ČR, ale také na Slovensku. Řešíte v obou zemích obdobné problémy svých klientů?Daňová problematika je podobná ve všech zemích. Zejména u tzv. harmonizovaných daní v EU (DPH, spotřební daně a další nepřímé daně) jsou si velmi podobné, i když každá EU země může mít určitě oblasti specificky upraveny. Daně z příjmů v ČR a na Slovensku vychází historicky ze stejného základu, ale rozdíly v legislativě je třeba stále sledovat. Obecně však v obou zemích řeší klienti stejné problémy.

Uvažujete o možném rozšíření i do dalších zemí? Pokud ano, do kterých a v jakém časovém horizontu?
Samozřejmě, že úvahy o možném rozšíření zejména směrem na východ máme, ale je to v současné době spíše ve fázi mapování možností.

Daňové poradenství nabízí řada společností, v čem vidíte vaše hlavní přednosti? Proč by si měli klienti vybrat právě vaše služby před konkurencí?
Naše daňová kancelář je mladou dynamickou firmou, která již dnes zaměstnává více než 35 daňových specialistů poskytující vysoce odborné a specializované služby daňového poradenství. Naší hlavní předností je vysoká kvalita služeb poskytovaných na mezinárodní úrovni za cenu nižší, než poskytuje naše konkurence, kterou jsou mezinárodní poradenské firmy. Naši snahou je dodat komplexní servis zahrnující účetní, daňové a právní poradenství a případně zabezpečit další služby. Námi předkládaná řešení jsou praktická a realistická. Vždy pracujeme v úzké spolupráci s klientem.

Na závěr si neodpustím obligátní otázku. Jaké jsou vaše plány do budoucna? Na co se mohou klienti těšit a jaké nové služby v rámci daňového poradenství budou moci v nejbližší době využít?
Cílem naší kanceláře je ambiciózní růst v oblasti získání nových klientů a rozvíjení specializovaných produktů daňového poradenství, které pomohou našim klientům optimalizovat daňové náklady, sníží podnikatelská rizika našich klientů v daňové oblasti a zefektivní plnění všech zákonných povinností klienta v daňové oblasti s jeho minimálním zatížením.

Děkuji za rozhovor,
Elena Ondrová, Finance.cz

Dana TrezzivaIng. Dana Trezziová, partner,  získala ekonomické a právní vzdělání v ČR.  Od roku 1991 pracuje v daňové oblasti. V letech 2005-2007 byla v pozici náměstkyně ministra financí zodpovědná za řízení odborů ministerstva v oblasti legislativy přímých a nepřímých daní, cel a účetnictví.  Je jedním ze zakládajících členů Komory daňových poradců ČR, soudní znalkyní v oboru účetní evidence, daní, cel a mezd. V současné době se specializuje poradenství v pracovněprávních vztazích z pohledu daně z příjmů právnických a fyzických osob, DPH a pojistného na veřejnoprávní pojištění.

 

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ