ČD Cargo vypsalo stamilionový tendr na obnovu lokomotiv

16.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. dubna (ČTK) - Společnost ČD Cargo vypsala počátkem dubna tendr na obnovu 30 dieselových lokomotiv řady 753 známé pod přezdívkou Brejlovec. Hodnota celé zakázky by mohla dosáhnout až 900 milionů korun. Oznámení se objevilo v elektronickém žurnálu Evropské unie Tenders Electronic Daily. Zastaralý park motorových lokomotiv patří k největším problémům firmy.

Podle mluvčí ČD Cargo Simony Hradilové společnost staré lokomotivy odprodá a po modernizaci si je pronajme zpět s tím, že v budoucnu znovu přejdou do majetku ČD Cargo. "Chceme nahradit některá méně hospodárná a poruchová starší hnací vozidla," řekla Hradilová. Lokomotivy mají dostat například nový motor, brzdy; úplnou obnovou projde stanoviště strojvedoucího.

Dceřiná společnost Českých drah tak kráčí po stopách některých soukromých dopravců, které již své "brejlovce" nechaly zrekonstruovat. Využívá je například OKD Doprava nebo Unipetrol Doprava. Některé lokomotivy skončily i u zahraničních dopravců, například v Itálii. Rekonstrukce provádí společnost CZ Loko, která je zřejmě horkým favoritem i v tendru ČD Cargo.

Lokomotivy řady 753 pocházejí z dílny ČKD Praha, které je vyrábělo především v 70. letech. Pod označením 755 si nechaly České dráhy v nedávné minulosti zrekonstruovat dva stroje jako prototypy. Podle neoficiálních informací stála jedna lokomotiva 27 milionů korun. Počet "brejlovců" na české železnici není znám, podle Klubu přátel Brejlovců jich však v uplynulých letech velká část skončila na šrotišti.

Obnova dieselových lokomotiv je součástí ambiciózního plánu firmy, která chce během dvou let dát na obnovu vozového parku tři miliardy korun. Rekonstruované lokomotivy by měly podle představ vedení vydržet dalších 15 až 20 let. ČD Cargo vlastní zhruba 1000 lokomotiv a 30.000 vagonů.

Do masivních investic se ČD Cargo pustilo po prosincovém osamostatnění do dceřiné firmy Českých drah. Díky tomu skončilo financování ztrát osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy, které ročně činilo zhruba 700 milionů korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK