MF: Letiště bude prodáno ve druhé polovině příštího roku

21.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. května (ČTK) - Ministerstvo financí předpokládá ukončení privatizace pražského letiště ve druhé polovině příštího roku. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí úřadu Ondřej Jakob. Dříve než letiště se nového vlastníka dočkají České aerolinie, jejichž prodej hodlá stát ukončit nejpozději do konce června 2009. Dosud se mluvilo o prodeji obou firem do konce prvního čtvrtletí příštího roku.

Ministerstvo financí nyní hledá ve výběrovém řízení hlavního poradce pro privatizaci ČSA. Vítězná firma bude známa nejdříve v srpnu, pravděpodobnější však je pozdější termín kvůli předpokládaným obstrukcím neúspěšných uchazečů. Výběrové řízení na poradce při prodeji letiště zatím úřad nevypsal.

Zdroje ČTK se shodují v tom, že mnohem větší lobbistický tlak se dá očekávat při výběru poradce pro letiště, protože letiště je největším privatizačním projektem za poslední léta. Jak oznámil před několika dny ministr financí Miroslav Kalousek, prodej Ruzyně doporučí vládě pouze v případě, že se cena vyšplhá nad sto miliard korun.

Výnos z prodeje ČSA se odhaduje na pět miliard. Údajně kvůli větší transparentnosti se do procesu odstátnění chtějí zapojit piloti ČSA. Chtějí se například podílet na tvorbě podmínek pro budoucího majitele.

"ČSA mají ve světě vybudované velmi dobré jméno a byla by škoda o tuto konkurenční výhodu přijít neuváženou formou prodeje," řekl dnes prezident sdružení pilotů CZALPA Filip Gaspar. Podle Jakoba je MF připraveno vyslechnout názory pilotů na jednotlivé zájemce. "Ministerstvo však nepředpokládá, že by se toto sdružení účastnilo hodnocení jednotlivých potenciálních nabyvatelů," uvedl Jakob.

Obě firmy stát s největší pravděpodobností prodá přímo jedinému zájemci. Alespoň tak zní doporučení poradenských firem, které si pro prvotní rozhodnutí o způsobu privatizace stát najal. O ČSA již vyjádřily zájem například ruský Aeroflot, Air France KLM nebo čínské aerolinie China Southern.

Letiště zřejmě získá konsorcium finančního investora a letištního provozovatele. Předběžně vyjádřily zájem například provozovatel vídeňského letiště Flughafen Wien, německé společnosti Hochtief Airports a Fraport, australská skupina Macquarie Airport, španělská společnost Abertis Airports nebo české a slovenské investiční skupiny Penta, J&T a PPF Investments.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK