Tržby z prodeje produktů Fairtrade loni stouply o 47 procent

22.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Londýn 22. května (ČTK) - Celosvětové tržby z prodeje zboží se značkou férového obchodu Fairtrade loni vyskočily o 47 procent na více než 2,3 miliardy eur (57,9 miliardy Kč). Mezi výrobky s nejvyšším růstem se zařadily džus a cukr. Nejvíce za tyto produkty utrácejí spotřebitelé ve Spojených státech a v Británii. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnila organizace Fairtrade Labelling Organizations International.

Ve Spojených státech spotřebitelé za produkty Fairtrade utratili 731 milionů eur, v Británii 704 milionů eur. Značku Fairtrade mají například cukr, čokoláda, banány, čaj, káva, květiny, sušené ovoce, ořechy nebo umělecké a řemeslné výrobky jako keramika, sklo, textil, šperky, hračky či koberce.

Systém spravedlivého obchodu Fairtrade se snaží zajistit výrobcům výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí. Produkty pod touto značkou se prodávají ve více než 20 zemích a nakupují se od farmářů a drobných podnikatelů ve více než 50 zemích.

Prodej džusu se značkou Fairtrade loni vzrostl téměř čtyřnásobně. Tržby z prodeje cukru se zdvojnásobily a z prodeje banánů stouply o 72 procent. Prodej kávy, která byla jedním z prvních produktů s touto značkou a patří mezi nejoblíbenější, stoupl o 19 procent.

Nejrychleji rostoucím trhem bylo loni Švédsko, kde obrat trhu s férovými produkty stoupl o 166 procent na 42,5 milionu eur. Nejvyšší výdaje na obyvatele mají ve Švýcarsku, v průměru 20,8 eura na hlavu, napsala agentura Reuters.

Češi loni utratily za výrobky nesoucí značku spravedlivého obchodu rekordních 27 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2006 to bylo o 17 milionů korun více. Ze zboží Fairtrade si Češi nejvíce oblíbili kávu, čaje, čokolády a různé cukrovinky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK