Počet pevných telefonů O2 klesl za rok o 300.000 linek

25.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 25. května (ČTK) - Počet pevných telefonních linek, které provozuje Telefónica O2, klesl za poslední rok o téměř 300.000 na 1,996 milionu. Firma se snaží zákazníky přilákat nabídkou rychlého internetu, televize a balíčků s mobilními službami. Proti předchozímu období se však pokles zhruba o čtvrtinu zpomalil. Vyplývá to z údajů společnosti.

"Pokles počtu telefonních linek je především výsledkem pokračující substituce služeb pevných linek mobilními službami. Nicméně pokles se zpomaluje. Například v prvním čtvrtletí 2008 dosáhl čistý pokles počtu pevných telefonních 73.000 ve srovnání se 114.000 v prvním čtvrtletí 2007," řekl mluvčí Telefóniky Martin Žabka.

Klesající zájem o volání z pevných linek se projevil v poklesu provolaných minut v prvním čtvrtletí téměř o čtvrtinu na 694 milionů minut. Naopak provoz v mobilní síti O2 vzrostl o 12,5 procenta na 1,8 miliardy minut. Počet mobilních zákazníků Telefóniky se do března zvýšil o 6,6 procenta na 5,16 milionu.

Lidé podle Žabky využívají pevnou linku stále více pro připojení na internet a příjem televizních programů. Počet uživatelů vysokorychlostního internetu ADSL se meziročně zvýšil o 85.000 na 587.000 uživatelů, digitální televizi O2 TV využívá rok a půl po spuštění 87.000 zákazníků. Zhruba 120.000 zákazníků využívá balíčky, které kombinují více služeb na pevných linkách nebo pevnou linku a mobilní služby.

Spolu s pokračujícím poklesem počtu pevných linek klesají i výnosy z této oblasti, u kterých stále příjmy z nových služeb nevyrovnávají klesající výnosy z volání. V prvním čtvrtletí příjmy z pevných linek meziročně klesly o 5,9 procenta na 6,9 miliardy Kč. Naopak výnosy z mobilního segmentu vzrostly o 6,1 procenta na 8,1 miliardy korun.

Nabízet služby na pevných linkách se snaží i konkurence. Loni ostatním firmám na trhu regulátor ČTÚ umožnil přístup k neaktivním linkám Telefóniky, zájem o ně je ale zatím malý. S nabídkou telefonování přes kabelové vedení přišel před dvěma roky i největší tuzemský kabelový operátor UPC, který má nyní téměř 100.000 telefonujících klientů.

Česká republika zažila výrazný nárůst počtu telefonních linek v druhé polovině 90. let minulého století, kdy musel Český Telecom, nyní Telefónica O2, každoročně plnit přísná kritéria počtu nově zřízených telefonů a modernizace sítě. V roce 2000 se nárůst zastavil na zhruba 3,8 milionu linek a v dalších letech jejich počet začal klesat.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK