NÚOV: Zaměstnavatelé u absolventů ocení i schopnost práce v týmu

05.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 5. června (ČTK) - Zaměstnavatelé požadují po absolventech odborných škol nejenom odborné znalosti, ale také takzvané klíčové kompetence, například schopnost týmové práce. Ve svém průzkumu mezi různými typy zaměstnavatelů to zjistil Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV). Nároky na tyto schopnosti rostou s úrovní vzdělání, řekli dnes novinářům zástupci ústavu.

Zaměstnavatelé nejčastěji uváděli, že po vyučených, středoškolsky i vysokoškolsky vzdělaných absolventech požadují schopnost čtení a porozumění pracovním instrukcím. Po zaměstnancích s výučním listem dále chtějí například ochotu učit se, schopnost týmové práce a schopnost nést zodpovědnost.

U středoškoláků se pak často objevoval také požadavek na zběhlost v používání výpočetní techniky. U vysokoškoláků byly ceněny také třeba komunikační schopnosti a schopnost rozhodovat se.

Požadavky na "přenositelné" kompetence se podle zástupců ústavu liší nejen podle úrovně vzdělání, ale také podle druhu práce. "Ukazuje se, že například ve službách je potřebné, aby pracovník byl vybaven komunikačními schopnostmi, měl schopnost sám se rozhodovat a řešit problémy," uvedla náměstkyně ředitele NÚOV Helena Úlovcová.

Závěry jsou podle ní pro školy důležité zejména v současnosti při přípravě školních vzdělávacích programů, které by prý měly vytvářet ve spolupráci se zaměstnavateli. Jejich požadavky by se pak měly odrazit ve výuce. Podle Úlovcové vnímají obě strany vzájemnou spolupráci jako nutnost. Zaměstnavatelé totiž například požadují, aby byli žáci škol připravováni v reálném pracovním prostředí a seznámili se s prostředím skutečné firmy.

Podle Úlovcové se zaměstnavatelé kvůli nedostatku pracovníků v některých profesích nebrání přijímat čerstvé absolventy. Nevadí jim prý, že nemají praxi. Oceňují u nich například čerstvé znalosti a vnímají, že nejsou zatíženi předchozími negativními pracovními návyky, tvrdí náměstkyně.

Ministerstvo školství nedávno uvedlo, že kolem roku 2015 by mohl být na trhu práce výrazný nedostatek absolventů oborů s výučním listem. Mladí lidé totiž stále častěji preferují maturitní obory před vyučením. Za sedm let by tak mohlo být možná méně než 10.000 absolventů učilišť, což je asi 30 procent současného stavu.

Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné školy vznikají pro jednotlivé obory ve třech fázích. Loni byla vytvořena první část, další byly schváleny před několika dny, poslední by měly být dokončeny přibližně za rok. Školy mají vždy dva roky na to, aby na jejich základě vytvořily vlastní vzdělávací dokumenty. Od září 2011 by tak už podle nich měly učit všechny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK