Loni se do Česka dovezlo o desetinu méně kosmetiky, klesl i vývoz

06.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 6. března (ČTK) - Dovoz kosmetických a drogistických výrobků se loni propadl o deset procent na 8,6 miliardy korun. Zhruba stejným tempem klesl i vývoz. Domácí výrobci do zahraničí loni vyvezli zboží za 5,9 miliardy korun. Zastavil se tak trend z minulých let, kdy vývoz i dovoz neustále rostl. ČTK dnes údaje převzala z webových stránek Českého statistického úřadu.

Nejvíce se loni dovážely kosmetické přípravky jako například líčidla, rtěnky a parfémy, celkem za 5,1 miliardy korun. Významnou dovozní položkou byly toaletní vody, objem jejich dovozu meziročně stoupl o šest procent na více než 1,5 miliardy korun. Podle zástupců prodejen, které se na tento druh zboží zaměřují, loni tuzemský trh rostl. "Oproti roku 2007 narostl obrat ve všech kategoriích a to rovnoměrně. Nejvyššího obratu stále dosahují vůně," řekl ČTK obchodní ředitel FAnn Retail Radek Voňavka. Podobně se vyjádřila i Malgorzata Kwiecienová z prodejního řetězce Sephora.

Další významnou skupinou dovážených prostředků byly vlasové přípravky, tedy například šampony, laky nebo vlasové vody. Tuzemské firmy jich dovezly za 1,6 miliardy korun. Přípravků pro ústní hygienu se k tuzemským zákazníkům dostalo ze zahraničí za necelou miliardu korun.

Téměř o polovinu na 300 milionů korun se loni zvýšil přebytek obchodní bilance u deodorantů a přípravků proti pocení. Tyto výrobky patří po kosmetických prostředcích k nejvyváženějším z Česka.

Podle údajů společnosti ACNielsen, která sleduje prodej v tuzemských prodejnách s potravinami, smíšeným zbožím a v drogeriích se loni zvýšil prodej deodorantů o pět procent na 870 milionů korun. Rychleji v tržbách rostly antiperspiranty, kterých se prodalo o osm procent více za 763 milionů korun. "Pro obě kategorie zůstávají i nadále nejdůležitějším prodejním místem drogerie, kde se v roce 2008 uskutečnila zhruba polovina všech prodejů," dodal Petr Kouble z ACNielsen.

Společnost zaznamenala i meziroční osmiprocentní nárůst prodejů sprchových gelů, kterých se loni prodalo 6,4 milionu litru. Lidé za ně zaplatili zhruba 1,1 miliardy korun.

Na prodejích výrobků zaměřených na péči o tělo se hospodářská krize zatím příliš neprojevila. "Paradoxně nám i přes negativně médii vykreslený obraz ekonomiky roste prodej dražší, luxusnější kosmetiky," uvedla Magda Hradilová ze společnosti FAnn parfumerie. Manažer reklamy DM drogerie markt Lukáš Kozděra zase uvedl, že cílová skupina této sítě obchodů nepatří mezi ty, které hospodářská krize znatelněji zasáhla.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK