Řecké Olympic Airlines získá investiční firma MIG

07.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Atény 7. března (ČTK) - Řecká vláda prodá problémovou státní leteckou společnost Olympic Airlines řeckému investičnímu holdingu Marfin Investment Group (MIG). O aerolinky měla zájem ještě konkurenční letecká společnost Aegean, která nabídla i vyšší cenu, vláda se ale obávala, že by toto spojení neschválila Evropská komise.

MIG nabídl 45,7 milionu eur (1,3 miliardy Kč) za letecké operace Olympic a 16,7 milionu za divizi technické údržby. Aegean Airlines nabízely za letecké operace a údržbu 110 milionů eur a dalších 60 milionů za firmu Pantheon, zřízenou vládou jako nástupce zadlužené Olympic Airlines.

Podle ministra rozvoje Kostase Chadjidakise rozhodnutí předcházely tři týdny jednání s MIG. "Vládní investiční a právní poradci nás informovali, že jednání s poradci MIG o prodeji leteckých operací a technické údržby byla úspěšně uzavřena," uvedl Chadjidakis v prohlášení. Vláda zveřejní své závěrečné rozhodnutí o prodeji po schválení od Evropské unie.

Prodej ztrátových aerolinek je úlevou pro řeckou vládu v době globální ekonomické a finanční krize. Vláda se nyní potýká s prudkým poklesem ekonomického růstu a rostoucí zadlužeností.

MIG je největší řeckou investiční firmou. Velkým akcionářem MIG je Dubai Financial Group.

Olympic Airlines založil v roce 1957 rejdař Aristotelis Onassis. Aerolinky se dlouhou dobu potýkají se ztrátami a obdržely od státu nemalou finanční pomoc, kterou Evropská komise označila za nelegální. Loni v září vláda přišla s plánem prodeje aerolinek a EK slíbila, že pokud se Řecko pustí do prodeje, pozastaví veškeré akce kvůli nelegální pomoci. V rámci plánu na záchranu ztrátových aerolinek Řecko rozdělilo skupinu na tři části, které nabídlo k prodeji.

Letecký průmysl se nyní potýká s problémy. Podle Mezinárodního sdružení letecké přepravy (IATA) utrpěl loni ztrátu osm miliard dolarů (174,5 miliardy Kč), protože růst počtu cestujících kvůli globální ekonomické krizi zpomalil a objem přepravených nákladů klesl. Situace se zřejmě nezlepší ani v letošním roce.

O záchranu svých státních aerolinek se pokusila i Itálie. Vládě se podařilo najít skupinu místních investorů a nová Alitalia za pomoci státu začala fungovat na počátku tohoto roku. Na konci loňského roku pak německá letecká společnost Lufthansa podepsala s rakouskou vládou smlouvu o převzetí státního podílu v problémových aeroliniích AUA. Vznikne tak největší evropský letecký přepravce.

Nového majitele pro své aerolinky hledá i česká vláda. Výběrové řízení na nového vlastníka ČSA vyhlásilo ministerstvo financí 5. února. Zájemci mohou podávat přihlášky do 23. března, nový majitel by měl být znám nejpozději do 30. září letošního roku. Do prodeje jde celý balík akcií státu, který tvoří 91,51 procenta základního kapitálu ČSA.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK