Tržby obchodů duty free loni navzdory krizi stouply o 9 procent

08.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Stockholm 8. března (ČTK) - Tržby provozovatelů obchodů duty free loni navzdory krizi a prudkému zpomalení růstu počtu cestujících v letecké přepravě podle předběžných odhadů stouply o 8,8 procenta na 37 miliard dolarů (808,7 miliardy Kč). Nejvíce rostl zájem o bezcelní nákupy cukrovinek a kvalitních potravin, kosmetiky a parfémů. Vyplývá to z údajů, které dnes ČTK zjistila z internetových stránek výzkumné společnosti Generation Research. Výhled na letošní rok je však zatím nejistý.

V místních měnách, tedy při pevném směnném kurzu dolaru k dalším světovým měnám v letech 2008 a 2007, tržby vzrostly o 7,1 procenta. Růst v loňském roce však byl méně než poloviční ve srovnání s rekordním růstem mezi roky 2007 a 2006, kdy dosáhl 17,2 procenta.

Tržby z prodeje cukrovinek a kvalitních potravin v amerických dolarech loni stouply o 13,8 procenta a z kosmetiky a parfémů o 10,4 procenta. Prodej luxusního zboží byl vyšší o 7,7 procenta, vína a lihovin o 7,2 procenta a tabákových výrobků o šest procent. Prodej cukrovinek a potravin předloni poprvé překonal prodej tabáku a loni se mu opět dařilo mnohem lépe.

Z jednotlivých regionů si nejlépe vedly obchody v oblasti Blízkého východu, kde tržby stouply o 16,2 procenta. V oblasti Asie a Tichomoří vzrostly o 10,4 procenta a na americkém kontinentu o 7,9 procenta. V Evropě byly tržby obchodů vyšší o 7,4 procenta a v Africe o 5,3 procenta.

Letošní rok však dělá podnikatelům v odvětví starosti, protože není jisté, jak globální finanční krize ovlivní jejich podnikání, ani jak se budou vyvíjet směnné kurzy. Nebezpečná je zvláště velká a častá fluktuace směnných kurzů. "Co nyní zažíváme finančně a ekonomicky, je globální fenomén, není izolovaný v určitém regionu nebo druhu obchodu. Světová ekonomika prochází synchronizovaným poklesem," uvedl prezident Generation Research Yngve Bia.

V současnosti je mnoho nepříznivých faktorů, které mohou letos v bezcelních obchodech snížit tržby. V minulosti však tyto obchody vždy vykazovaly vysokou odolnost vůči všem hrozbám. "I v roce 2009 bychom měli čekat určitý vliv a dopad na naše podnikání, ale já jsem přesvědčen, že působíme ve velmi odolném oboru podnikání, které historicky vždy vykazovalo silnější výkon než průměr, navzdory ekonomickým cyklům a událostem, jako 11. září, SARS atd.," dodal ředitel švýcarské společnosti Dufry Julian Diaz. Většina oslovených manažerů obchodů očekává, že letos budou tržby zhruba na stejné úrovni jako loni.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK