EU uzavřela dohodu, let z Prahy do Paříže kratší o 10 minut

30.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 30. března (zpravodaj ČTK) - Let z Prahy do Paříže, který běžně trvá kolem jedné hodiny a 50 minut, bude v blízké budoucnosti o deset minut kratší. Ministři dopravy EU se dnes totiž v Bruselu shodli na reformě letecké dopravy v unii, která otevírá cestu kratším letům, menším zpožděním a dost možná povede i k poklesu cen letenek.

"Doba jednoho letu z Prahy, Vídně či Berlína do Paříže se zkrátí o zhruba deset minut, přičemž se ušetří 300 kilogramů leteckého paliva. Efektivnější organizace dopravy se má promítnout do ceny letenek," řekl novinářům ministr dopravy Petr Bendl, který jednání vedl za české předsednictví EU.

Aerolinky již delší dobu upozorňují na přetížení leteckého prostoru nad Evropou, což je do značné míry způsobeno i nejednotností řízení leteckého provozu. Letové trasy jsou tak v průměru o 49 kilometrů delší, což stojí letecké společnosti nemalé finanční prostředky.

Hlavní prioritou legislativy, která nese název "jednotné nebe", je přitom právě větší efektivita leteckých tras. To má vést nejen k úspoře paliva, ale i ke snížení objemu emisí oxidu uhličitého, který letadla při letu vypouštějí stejně jako například automobily. Evropská komise předpokládá, že objem vypouštěných škodlivin by díky nové reformě měl poklesnout o desetinu u každého letu a aerolinky by měly ušetřit palivo asi za tři miliardy eur (více než 80 miliard korun).

EU ovšem nechce zefektivnit letecký provoz jen na nebi, ale i na zemi. Nedostatečný počet rozjezdových a přistávacích drah je spolu s nedostatečným vybavením letišť největší překážkou ve větší plynulosti letecké dopravy. Unii také nic jiného než změnit současná pravidla v podstatě nezbývá. Podle odhadů by se měl letecký provoz nad Evropou do roku 2020 zdvojnásobit, což je podle odborníků za současných pravidel nemyslitelné.

Unie nicméně k dohodě nedospěla bez problémů. Jednání dlouhou dobu blokovaly spory Velké Británie a Španělska, které trvají již více než tři století a týkají se Gibraltaru. Španělé totiž s návrhem dlouho nesouhlasili, pokud z něj nebude vyloučen Gibraltar, Britové jej zase naopak chtěli do "jednotného nebe" zahrnout.

V současnosti na území o rozloze necelých sedmi kilometrů čtverečních přistává denně jen několik letů z Velké Británie. Španělská letadla mají přistání na unikátním letišti, přes nějž vede místní komunikace, zakázané. Letadla, která z Gibraltaru vzlétnou, navíc musí udělat poměrně ostrý obrat, aby se vyhnuly španělskému leteckému prostoru, kam nesmí vstoupit. Diplomatům se nicméně podařilo spory mezi oběma zeměmi nakonec překonat.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK