Plán na záchranu GM zahrnuje i rozdělení společnosti

01.04.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


New York 1. dubna (ČTK) - Americká automobilka General Motors Corp. uvažuje mimo jiné i o bankrotu, v jehož rámci by rychle vznikla nová firma zahrnující nejziskovější části současné skupiny. Ta by se pak snažila co nejrychleji opustit režim bankrotové ochrany. Zbývající část by naopak zůstala v bankrotové ochraně delší dobu. Informuje o tom agentura Reuters s odvoláním na zdroj blízký plánu.

GM již v úterý varovala, že šance, že bude muset do června požádat o bankrotovou ochranu, se zvyšují. Americká vláda označila předchozí restrukturalizační plán firmy, který byl podmínkou pro získání státní pomoci, za nedostatečný a poskytla automobilce 60 dní, během kterých se má snažit vyjednat větší ústupky s majiteli obligací a odbory. Jinak pomoc od státu nutnou k přežití nezíská.

Automobilka stále upřednostňuje restrukturalizaci bez bankrotové ochrany, poradci GM i konkurenční Chrysler však připravují plán bankrotové ochrany, jehož cílem je ochránit nebo prodat nejlepší části firem. GM uvažuje o možnosti, že by hned v prvních dnech bankrotové ochrany rychle přesunula své nejziskovější divize do nové firmy nezávislé na dalších divizích, uvedl zdroj.

Do nové GM by nebyly zahrnuty některé slabší značky, jako Saturn a Hummer. Ty by také podle zdroje zůstaly v režimu bankrotové ochrany delší dobu, dokud by se neprodaly nebo by nebyly zlikvidovány. V době přechodu by nová GM musela koordinovat svoji činnost se starší části a sdílet některé provozní aktivity, jako účetnictví a pojištění.

GM již od ministerstva financí obdržela půjčky v hodnotě 13,4 miliardy dolarů (277 miliard korun) a nyní žádá dalších 16,6 miliardy. Loni automobilka hospodařila se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a předloni prodělala dokonce 43,3 miliardy dolarů.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou kvůli drahé ropě.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK