Slamečka: Fondu dopravy letos chybí až 20 miliard korun

11.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 11. května (ČTK) - Státnímu fondu dopravní infrastruktury letos zatím chybí "k ideálnímu stavu" 15 až 20 miliard korun. Na dnešní tiskové konferenci to řekl nový ministr dopravy Gustáv Slamečka. Za svou prioritu označil zajištění dostatku peněz především na dostavbu pražského okruhu a dálnice D47. Některé méně významné stavby možná bude nutné zastavit.

Akutně fond potřebuje 8,4 miliardy korun. Ty slíbila sehnat bývalá vláda Mirka Topolánka formou půjčky od Evropské investiční banky. To však podle Slamečky není ideální. "Věc se má tak, že my ty peníze nepotřebujeme jen do rozpočtu, ale my je potřebujeme do rozpočtu hned," řekl. Půjčku od EIB musí přitom schválit poslanci formou zákona, což může nějaký čas trvat.

Ministerstvo dopravy proto jedná s ministerstvem financí také o jiném způsobu, jak zachránit rozpočet fondu dopravy, který se mimo jiné potýká s výpadkem daňových příjmů. V úvahu prý přichází například emise dluhopisů na stavbu D47. Pokud by podle Slamečky EIB souhlasila s odkupem těchto dluhopisů, naplnilo by se vládní usnesení a přitom by se celá procedura urychlila.

"Budeme hovořit s panem ministrem Janotou také o nějakých překlenovacích půjčkách," uvedl Slamečka. Dalším způsobem, jak dostat peníze do dopravní infrastruktury, jsou podle ministra projekty PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. První takový projekt již vláda schválila pro dálnici D3 do jižních Čech.

Fond dopravy měl ze státního rozpočtu původně slíbeno 45 miliard korun. Část peněz si ale při loňském jednání o rozpočtu rozebrala jiná ministerstva, takže fond nakonec má letos dostat od státu zhruba 36 miliard Kč.

Hlavní problém bude údajně zajištění peněz na příští léta. Premiér Jan Fischer přitom již naznačil, že všechny resorty budou muset šetřit. "Budeme se muset nad tím zamyslet a vycházet z omezených zdrojů. To znamená, že budeme muset buď některé z těch staveb zakonzervovat, nebo je posunout v čase anebo omezit financování tak, abychom z toho rozpočtu vyšli," uvedl Slamečka.

Na druhou stranu prý není ohledně budoucnosti dopravních staveb pesimista. Poukázal přitom na dnešní vyjádření Jana Fischera, který při uvádění Slamečky do úřadu jmenoval jako hlavní finanční priority vlády školství, vědu, výzkum a právě dopravní infrastrukturu. "Za ty peníze budu nejen bojovat, ale postarám se o to, aby byly efektivně využité," řekl Slamečka.

Peníze chce také na údržbu silnic a rozšíření informačního systému na dálnicích. V rozpočtu SFDI chce zajistit "dostatečný prostor pro modernizaci dálnice D1". Zaměří se také na přípravu hybridního mýtného systému a jeho rozšíření z dálnic. V oblasti železnic chce ministr například vyřešit financování krajské železniční dopravy.

Slamečka přešel do funkce ministra z pozice náměstka, kterým se stal letos v lednu po nástupu Petra Bendla do ministerské funkce. Od května 2007 je šéfem Státního fondu dopravní infrastruktury. Tam si dnešním dnem vzal neplacenou dovolenou, během které ho zastoupí náměstci. Po skončení ministerského angažmá se chce Slamečka do fondu vrátit.

Slamečka má slovenské občanství a na veřejnosti se vyjadřuje výhradně slovensky. Jak dnes uvedl, v nejbližší době si chce požádat o české občanství, čímž pozbude slovenské. "Moje čeština není zatím na takové úrovni, abych ji mohl veřejně používat," řekl dnes Slamečka, který letos v červnu oslaví 50. narozeniny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK