Obchodníci začali v reklamě častěji porovnávat ceny s konkurencí

13.08.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. srpna (ČTK) - Obchodníci letos přitvrdili konkurenční boj a zákazníky se snaží do svých prodejen přilákat i pomocí srovnávací reklamy, ve které porovnávají ceny zboží ve svých a konkurenčních prodejnách. Srovnávací reklama přitom byla v Česku kvůli přísným pravidlům dosud používána jen sporadicky a obchodní řetězce se v inzerátech většinou spokojily s tvrzením, že jejich ceny jsou nejnižší v okruhu několika kilometrů či v daném městě.

Naposledy se ke srovnávací reklamě uchýlil obchodní řetězec Tesco, který minulý týden zveřejnil v celostátních novinách inzerát, v němž porovnává ceny školních potřeb ve svých prodejnách s cenami tohoto zboží v hypermarketech Kaufland. Pracovníci Teska porovnali ceny 14 základních školních potřeb a při jejich součtu jim vyšlo, že v prodejnách Tesco vyjde nákup tohoto zboží v celkové hodnotě 627,6 koruny, tedy o 171,2 koruny levněji než v Kauflandu.

Obchodní řetězec Kaufland si to však nenechal líbit a dnes v celostránkovém inzerátu porovnal s prodejnami Tesco ceny bezmála 90 školních potřeb. A výsledek je opačný. "Kaufland je o 14 procent levnější než Tesco," stojí v inzerátu. Zatímco cena tohoto zboží v obchodech Tesco podle průzkumu společnosti Kaufland činila 5352,4 koruny, tak v hypermarketech Kaufland 4584,4 koruny.

"V zásadě chceme dokázat svým zákazníkům, že se mohou spolehnout na naše proslulé nejnižší ceny, které jsou nám mimochodem pravidelně potvrzovány nezávislými agenturami," sdělil dnes ČTK mluvčí společnosti Kaufland ČR Michael Šperl. Vyjádření společnosti Tesco Stores ČR se dnes ČTK nepodařilo získat.

Na nejnovější srovnávací reklamy společností Tesco a Kaufland si podle ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného nikdo nestěžoval. "Já osobně toto srovnávání jako porušení etiky reklamy nevnímám. Nejsou zde uvedeny žádné věci, které by uváděly někoho v omyl či poškozovaly konkurenci na základě jednoho produktu. Obě reklamy srovnávají více produktů, přičemž toto srovnání je postaveno na cenách a vnímám jej jako objektivní, jelikož je v souladu s kritérii srovnávací reklamy," řekl dnes ČTK Šťastný.

Srovnávací reklamu začal v poslední době ve svých marketingových aktivitách častěji používat také obchodní řetězec Ahold. "Dlouho jsme se srovnávací reklamě bránili, ale naše konkurence ji začala často používat, a to i vůči nám. Tak jsme se rozhodli pro odvetu," řekl ČTK mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr. Nedávno Ahold podle Kytýra použil srovnávací reklamu vůči obchodnímu řetězci Tesco, který prý jako první v inzerátech porovnával ceny s prodejnami Ahold.

Obchodní řetězce mohou sice v Česku srovnávací reklamu používat, avšak zákon v těchto případech stanovuje poměrně přísná pravidla, což podle odborníků firmy od tohoto typu reklamy dosud spíše odrazovalo. "Reklama, která výslovně, nebo i nepřímo identifikuje konkurenci nebo její zboží a službu, je v Česku silně legislativně omezena. To je podle odborníků také důvod, proč je tento v zahraničí běžný a oblíbený způsob propagace v tuzemsku praktikován jen výjimečně," míní redaktor odborného časopisu Marketing & Media Petr Tomáš Vocelka.

Kytýr upozornil, že srovnávací reklama je sice legální, některé obchodní řetězce ale používají i neférové praktiky. Častým nešvarem podle Kytýra bývá například to, že obchodníci porovnávají s konkurencí výrobky nabízené ve svých prodejnách za akční ceny anebo levnější zboží prodávané pod vlastní značkou, které v jiných obchodech není k dostání. "Je to nefér i vůči zákazníkům," podotkl Kytýr.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK