Bém odmítl kritiku odborářů pražského DP, ti zváží stávku

14.08.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. srpna (ČTK) - Pražský primátor Pavel Bém odmítl kritiku odborových organizací Dopravního podniku hlavního města Prahy kvůli nižšímu financování firmy ze strany města. Uvedl to v dopise, který zveřejnil na webových stránkách magistrátu. Odbory o situaci jednají a podle neoficiálních informací zvažují stávku. Odboráři už dříve požadovali zvýšení investičních a provozních nákladů podniku na letošní rok.

Bém uvedl, že je pro něj překvapením, že by mělo "docházet k údajnému dramatickému krácení plateb za objednanou službu", nebo že by existovaly nasmlouvané investiční výdaje, na které by neměl podnik v rozpočtu peníze. "Nedovedu si totiž představit žádného zodpovědného manažera společnosti, který by podepsal investiční smlouvy, které nemá kryty v příjmové části svého rozpočtu. Takováto praxe by totiž s velkou pravděpodobností mohla být interpretována dokonce jako trestný čin," sdělil primátor.

Bém rovněž odmítl požadavek na dofinancování investičních a provozních nákladů. Podle něj byl rozpočet schválen zastupitelstvem hlavního města a výše dotace pražskému dopravnímu podniku je v evropském srovnání "mimořádná a neobvyklá". Připomněl také to, že současná hospodářská krize se promítá i do hospodaření města a je nutné šetřit všude, kde to lze.

Souhlasil pouze s požadavkem odborářů na stabilizaci a zastavení vnitřního dluhu. K tomu chce ale Bém použít například outsourcing, proti kterému odbory už dříve vystupovaly.

Primátor se také domnívá, že nespokojenost odborářů je způsobena nečinností a nekomunikativností managementu, a tvrdí, že tento nedostatek neprodleně odstraní.

Vedení města podniku pro letošní rok přidělilo na provoz 7,12 miliardy korun, což je asi o 120 milionů méně než pro rok 2008. V březnu Praha navýšila neinvestiční dotaci o 37 milionů korun. Opoziční zastupitelé tvrdí, že to ale firmě nebude stačit. Rovněž podle Zprávy o hospodaření firmy je možné očekávat, že pokud nebude podniku navýšena neinvestiční dotace, mohla by jeho roční ztráta dosáhnout až 1,95 miliardy korun. Už v prvním čtvrtletí podnik vykázal ztrátu 2,3 miliardy korun, což bylo o 717 milionů více, než očekával.

Na investice dostal podnik na letošek 1,99 miliardy korun, údajně nejméně za posledních deset let. Téměř 400 milionů korun na investice dostane podnik z evropských fondů a další 1,2 miliardy mu město dalo z přebytku z loňského roku na nákup nových tramvají a autobusů.

Ekonomická situace dopravního podniku byla údajně také důvodem, proč v červnu rezignoval ekonomický ředitel podniku Ivo Štika. Podle neoficiálních informací nechtěl nést odpovědnost za stav, kdy se dopravní podnik musí kvůli nedostatečným dotacím od města zadlužovat.

Bém se ale domnívá, že podnik s dotacemi špatně hospodaří. Proto na červnovém jednání městské rady předložil návrh na odvolání generálního ředitele podniku Martina Dvořáka. Nakonec ale svůj návrh stáhl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK