Vánoční útraty Čechů letos budou kvůli krizi zřejmě nižší

13.09.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. září (ČTK) - Hospodářská krize se letos nepříznivě promítne i do vánočních útrat Čechů. Výdaje za dárky budou zřejmě nižší než v předchozích letech, kdy díky růstu tuzemské ekonomiky obchodníci každoročně vykazovali vyšší předvánoční tržby. Vyplývá to z vyjádření analytiků i obchodníků. Už loni, kdy globální hospodářská krize dorazila do Česka, obchodní řetězce zaznamenaly stagnaci vánočních tržeb. Vánoce jsou přitom pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce.

Analytik Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance ČTK řekl, že letošní Vánoce budou chudé a celkové tržby obchodníků v závěru letošního roku velmi slabé. Češi totiž kvůli propadu ekonomiky a rostoucí nezaměstnanosti začali šetřit, což se již projevilo v poklesu maloobchodních tržeb, jehož průměrná hodnota za posledních šest měsíců činí 4,5 procenta.

"Poslední měsíce roku sice přinesou mírné makroekonomické oživení, ale nezaměstnanost vykazuje určité zpoždění. Očekáváme proto, že letos domácnosti za dárky vynaloží v průměru o čtyři procenta méně než před rokem," uvedl Pikora.

Obchodníci letos zřejmě přiostří cenový souboj o zákazníky a na závěr roku slibují například více akčních nabídek, které na české zákazníky v době krize zabírají. Češi prý budou také častěji než loni nakupovat privátní výrobky, které obchodní řetězce prodávají pod vlastním názvem a za nižší ceny než značkové zboží.

"Zákazníci se budou stejně jako v průběhu celého letošního roku orientovat zejména na cenu zboží. V prodejnách Albert jsme pro ně připravili velké množství akčních slev a cenově výhodných nabídek na potraviny, vánoční dárky, obalový materiál a výzdobu," uvedl mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

O tom, že letos půjde do tuhého, svědčí i to, že někteří obchodníci vánoční marketingové aktivity úzkostlivě tají. "Detailnější informace z obchodních důvodů nemůžeme upřesnit," sdělila ČTK například Eva Karasová ze společnosti Tesco Stores ČR. V předchozích letech přitom Tesco informace o zahájení vánoční kampaně pravidelně zveřejňovalo.

Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007; důvodem byly nižší ceny. Obchody loni kvůli obavám z krize a možných menších tržeb přišly s vánočními slevami dříve než v minulosti. Loni si například zimní oblečení mohli lidé pořídit dva týdny před Vánocemi se slevou i několika desítek procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK