Už novinářské dny před oficiálním zahájením IAA naznačily, že letošní autosalon se vyznačuje nebývale pestrou přehlídkou futuristických konceptů alternativních pohonů. Auta se zástrčkami na "tankování" elektřiny nebo s hybridními pohony představily téměř všechny významné automobilky.
Německá vláda chce od roku 2012 intenzivně podporovat prodej elektromobilů. "Považujeme se za vůdce světového trhu v inovativních technologiích," prohlásil dnes ve Frankfurtu šéf německého svazu automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann.
Merkelová dnes zdůraznila, že je na mezinárodní úrovni třeba sladit normy pro elektrické napájení a akumulátory. Největší výzvou je podle ní právě vývoj baterií pro elektromobily.
Experti upozorňují na to, že ještě mnoho let budou hrát jednoznačně prim spalovací motory a vývojáři by se měli především zaměřit na jejich další modernizaci. Také deník Die Welt poznamenal, že ještě nikdy nebylo na autosalonu k vidění tolik průlomových novinek pohromadě, takže vzniká klamný dojem, jako by se už zítra začalo jezdit na elektřinu. "To neplatí, každopádně ne pro hromadnou motorizaci příštích 20, 30 let," upozornil list.
Merkelová ve své slavnostní zahajovací řeči rovněž konstatovala, že Německo tento rok s "velkým klidem" zvládalo krizi automobilového průmyslu. Optimističtější prognózy podle ní umožnila především opatření spolkové vlády, ale také mezinárodní spolupráce, zejména na evropské úrovni. Jmenovitě zmínila úspěch takzvaného šrotovného.
Kancléřka dnes měla na programu návštěvu expozice automobilky Opel, který americká společnost General Motors po mohutném lobbování ze strany německé vlády prodává kanadsko-rakouskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Merkelová upozornila, že před Oplem je ještě obtížná cesta, ale podle ní bylo správné dát této součásti dějin německého průmyslu šanci udržet se na trhu.