Polovina živnostníků má potíže s proplácením faktur

23.09.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. září (ČTK) - Polovina živnostníků a středních podnikatelů nedostává za své zboží a služby peníze v termínech daných fakturami. Odběratelé se snaží vyhýbat včasnému placení tím, že poukazují na technické nedostatky. Vracejí tak faktury kvůli administrativním chybám, nepřesnému obsahu nebo chybnému datu plnění objednávky. Vyplývá to průzkumu Poštovní spořitelny, kterého se zúčastnilo 500 respondentů z maloobchodního prodeje.

Živnostníky tato situace dostává do potíží, ohrožuje rozvoj podnikání a snižuje šance na získání nových zakázek. "Podnikatelé se pohybují v bludném kruhu proplácení, neproplácení, pozdržování. Tento stav situaci velice ztěžuje a v nejhorším případě může vést až k ukončení podnikání," uvedl manažer marketingu Poštovní spořitelny Tomáš Basista.

S neproplácením odběratelských faktur bojují podnikatelé různými způsoby. Sedmnáct procent z nich prodloužilo dobu splatnosti. Více než desetina z nich naopak platbu přes faktury omezila na minimum a vyžaduje za své zboží hotovost.

V případě, že zákazníci neproplácejí faktury, živnostníci obvykle postupují v několika krocích. Nejprve volí telefonické připomenutí, pak písemnou upomínku. Poté už následuje předání celé záležitosti soudu. "Podnikatelé v podstatě nemají efektivní prostředky, jak rychle donutit zákazníky zaplatit včas. Soudní cesta bývá většinou zdlouhavá, proto živnostníci potřebují vhodné provozní financování," upozornil Basista.

Problémy s pozdním nebo dokonce absolutním neproplácením faktur méně pociťují živnostníci, kteří podnikají s použitým zbožím, obchodují mimo prodejny, nebo ti, jejichž živnost má servisní charakter. Operují totiž často s menšími částkami a mnohdy vyžadují platbu v hotovosti.

Obvyklá doba splatnosti faktur pro více než třetinu živnostníků a malých a středních podnikatelů je 14 dní. Téměř pětina živnostníků uvádí dobu splatnosti 15 až 30 dní.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK