Chybějící křižovatka u Hyundai stále omezuje dopravu na Nošovicku

01.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Nošovice (Frýdecko-Místecko) 1. listopadu (ČTK) - Rok po zahájení výroby v automobilce Hyundai v Nošovicích stále komplikuje dopravu v okolí chybějící mimoúrovňová křižovatka s rychlostní komunikací směrem na Slovensko. Oficiálním napojením průmyslového areálu tak zůstává jen kruhový objezd, kde se často tvoří dlouhé kolony. Mnozí řidiči si proto cestu krátí průjezdem Nošovic a Nižních Lhot, což se jejich obyvatelům nelíbí.

Doprava v obou obcích houstne hlavně v době, kdy se v automobilce střídají směny a kruhový objezd bývá ucpaný. "Mnozí řidiči raději projedou Nošovicemi do Nižních Lhot a kolem tamního hřbitova vjedou do průmyslové zóny 'zadem', kde se napojí na obslužnou komunikaci automobilky," řekl ČTK nošovický starosta Miroslav Kačmarčík. Obcemi tak ve špičkách projíždějí souvislé kolony aut, dodala starostka Nižních Lhot Marie Gryžboňová Mališová.

Podle Kačmarčíka navíc přetížený kruhový objezd konstrukčně nevyhovuje kamionům, které kvůli jeho malému poloměru mívají problém s vytočením. "Cestu si proto zkracují také směrem od Vojkovic, kde přijíždějí po místní komunikaci, a to i v noci," upozornil starosta. Ještě letos by si ale obyvatelé části Malé Nošovice měli oddechnout - vjezd nákladním vozidlům tam bude zakázán.

Také obyvatelům Nižních Lhot by se mohlo částečně ulevit - především rodičům dětí, které jezdí autobusy směrem na Vyšní Lhoty. "Zastávka se nachází u křižovatky, kde se odbočuje právě k automobilce. V tomto úseku mohou jet řidiči devadesátikilometrovou rychlostí, což je při zvýšeném pohybu chodců nebezpečné," řekla Gryžboňová Mališová s tím, že obec už vyjednává snížení rychlosti.

Spuštění výroby v Hyundai dopravně zatížilo také Dobrou. Obec zatím marně očekává od Moravskoslezského kraje vybudování druhého kruhového objezdu poblíž průmyslové zóny. Na silnici druhé třídy směrem na Český Těšín by měl nahradit křižovatku, které se v obci přezdívá Křižovatka smrti.

"Po zpoplatnění rychlostní komunikace R48 jezdí kamiony i osobní automobily přes obec, aby se vyhnuly poplatkům. Křižovatka bývalé výpadovky na Český Těšín a přivaděče z obchvatu na Hyundai je nepřehledná celý den, ale kritická je doba, kdy se v automobilce střídají směny," řekla ČTK starostka Dobré Alice Tancerová.

Zatímco kruhová křižovatka v Dobré je v kompetenci kraje, jehož současné vedení se podle Tancerové neztotožňuje s příslibem od bývalého vedení, stavba mimoúrovňové křižovatky je závazkem státu z roku 2006 vůči jihokorejskému investorovi Hyundai Motor Company.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které stavbu křižovatky připravuje, v současné době teprve čeká na rozhodnutí o územním řízení. "Předchozí posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA) trvalo mnohem déle, než jsme předpokládali," řekla ČTK Irena Krzyžanková z ostravského ŘSD.

Vše se podle ní komplikuje tím, že stavba křižovatky souvisí nejen s průmyslovou zónou, ale také s modernizací železnice mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem včetně kolejového napojení automobilky. "Problémy bohužel nastanou i při řešení majetkoprávních vztahů, kde předpokládáme vyvlastňování pozemků," naznačila Krzyžanková. Křižovatka za 378 milionů Kč by se podle ní mohla začít stavět ve druhé polovině příštího roku, pokud ovšem "bude ze státního rozpočtu finančně krytá".

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK