Obchodům Electro World loni klesly tržby a vykázaly ztrátu

04.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 4. ledna (ČTK) - Společnosti Electro World, která patří mezi největší prodejce spotřební elektroniky v Česku, ve finančním roce 2008/2009 končícím loni v dubnu klesly tržby meziročně o 14 procent na 3,08 miliardy korun. Firma skončila ve ztrátě. Nižší tržby vedení Electro Worldu přičetlo hospodářské krizi, kvůli které Češi méně utráceli. ČTK dnes informaci získala z výroční zprávy Electro Worldu, který v Česku provozuje 16 obchodů.

Finanční rok firmy začíná v květnu a končí následující rok v dubnu. Hospodaření Electro Worldu se v účetním roce 2008/2009 ponořilo do červených čísel, když společnost po předchozím zisku 159 milionů korun vykázala ztrátu bezmála 122 milionů korun. Ve výsledku hospodaření je ale zahrnuto snížení odložené daňové pohledávky o zhruba 73 milionů korun. Electro World měl v roce 2008/2009 i nižší obchodní marži, která meziročně klesla o 16 procent na 645 milionů korun.

Pokles obratu i marže je podle vedení Electro Worldu výsledkem hospodářské a finanční krize. "Spotřebitelé začali více přemýšlet o svých finančních možnostech a odkládat nákupy na pozdější dobu. Zaměřovali se více na akční zboží a začali být více opatrní ve vztahu ke spotřebitelským úvěrům," stojí ve výroční zprávě společnosti Electro World.

Prodejny Elektro World proto rozšířily například nabídku akčních a levnějších výrobků a zároveň zavedly úsporná opatření, pomocí kterých snížily provozní náklady o šest procent. Úspory se týkaly zejména spotřeby energií a služeb.

Češi loni kvůli krizi omezili nákupy, přičemž ceny spotřební elektroniky podle obchodníků zároveň výrazně klesly. Tržby z prodeje technického spotřebního zboží se podle průzkumu GfK Temax Czech Republic loni od ledna do září meziročně snížily o zhruba devět procent na 47 miliard korun. Ve třetím čtvrtletí pak bylo tempo jejich poklesu ještě výraznější a činilo 12 procent.

"Obrat meziročně klesá u všech sledovaných sektorů, jako je spotřební elektronika, malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT, kancelářská technika a telekomunikace," sdělila ČTK společnost GfK Retail and Technology.

Nižší tržby měl trh s technickým zbožím podle údajů GfK už předloni, kdy Češi kvůli hospodářské krizi začali šetřit. Zatímco v posledním čtvrtletí roku 2007 činil jeho obrat 27,22 miliardy korun, tak ve stejném období roku 2008 byl 24,51 miliardy korun. Nižší čísla předloni tuzemský trh vykazoval také od dubna do září.

Na český trh Electro World vstoupil v říjnu 2002 a nyní v Česku provozuje 16 prodejen, které doplňuje internetový obchod. Na Slovensku má tři obchody. Firma součástí skupiny DSGi, která provozuje ve 28 zemích zhruba 1300 klasických či internetových obchodů a zaměstnává téměř 40.000 osob. V obchodech patřících do skupiny DSG každoročně nakupuje přes 100 milionů zákazníků.

Britský list Daily Telegraph loni na jaře uvedl, že DSG International se chystá prodat české obchody Electro World největšímu slovenskému elektroprodejci Nay, který v závěru roku 2008 vstoupil na český trh. Vedení DSG International ale později oznámilo, že firma si 16 českých prodejen Electro World ponechá.

Vedení české společnosti Electro World ve výroční zprávě poznamenalo, že strategie zaměřená na růst tržního podílu a obratu sice firmě zaručila velmi rychlý růst, na druhou stranu způsobila vysoké ztráty. Mateřská společnost DSG proto musela vlastní kapitál Electro Worldu několikrát posílit finančními injekcemi v celkové výši 975 milionů korun.

Nákupy elektroniky se v Česku soustřeďují do specializovaných obchodních řetězců a prodejen elektro. Šesti největším tuzemským řetězcům prodejen se spotřební elektronikou předloni podle údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 1,9 miliardy korun na rekordních 28 miliard korun.

Přehled největších tuzemských prodejců spotřební elektroniky (tržby v mld. Kč)

Pořadí 2008 Společnost Počet obchodů 2008 Tržby 2008 Tržby 2007 Tržby 2006 1. HP Tronic 36 Elektro Proton 6,8 6,1 4,9 2. Fast ČR 26 Planeo, 21 Planeo Quick Time 5,8 5,1 4,3 3. Electro World 17 Electro World 4,3* 4,1* 3,5 4. Datart International 29 Datart 4,3* 3,8* 3,5* 5. K+B Expert 21 K+B Elektro Expert 3,5 3,3 3,0 6. Okay 55 Okay 3,3* 3,7* 3,1* CELKEM 28,0 26,1 22,3

* odhad

Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK