V Polsku se loni prodalo stejně aut jako v 2008, lídrem je Škoda

07.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Varšava 7. ledna (zpravodajka ČTK) - V Polsku se loni prodal přibližně stejný počet nových aut jako v roce 2008. Majitele autosalonů zachránilo šrotovné v Německu a na Slovensku, v samotném Polsku bylo zaregistrováno o 13,5 procenta méně nových automobilů než předloni. Lídrem na polském trhu je Škoda, prodej aut této značky meziročně vzrostl o více než 15 procent. Informoval o tom dnes institut Samar.

Automobilky v uplynulém roce v Polsku prodaly celkem 320.010 nových aut, o pouhé tři automobily více než o rok dříve. "Ve skutečnosti ale tak dobře nebylo," řekl o stavu polského trhu s automobily Wojciech Drzewiecki ze Samaru. Prodej nových automobilů se totiž nepropadl jenom díky zákazníkům ze zahraničí, kteří koupili 47.000 vozidel. Šlo hlavně o Němce a Slováky, kteří využili šrotovného a slabého zlotého. Staré auto do šrotu museli poslat ve své zemi, ale příspěvek ze státní kasy na nákup nového mohli použít v kterékoliv zemi Evropské unie.

Letošní rok bude pro prodejce aut horší, protože už nebudou moci počítat se zvýšeným přílivem klientů ze zahraničí. Šrotovné v zemích významných pro polský trh totiž skončilo. "Budu šťastný, když se letos prodá jen o deset procent aut méně než v roce 2009," řekl listu Gazeta Wyborcza Jakub Faryś, šéf polského svazu automobilového průmyslu.

Nejvíce osobních aut prodala Škoda, konkrétně 37.900 vozů. Podíl této značky na polském trhu vzrostl z 10,3 procenta na 11,9 procenta. Druhou nejprodávanější značkou v Polsku je Fiat (31.700 aut) a třetí Toyota (27.800 aut).

Zákazníci v Polsku nejvíce kupovali vozidla nižší střední třídy, zmenšil se prodej malých automobilů a vozů střední třídy. Naopak přibývá lidí, kteří si pořizují drahá terénní auta, prodalo se jich o čtvrtinu více než v roce 2008.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK