Policie: Zpoplatnění D1 v Ostravě je chyba; město se chce soudit -------------------- --------------------

14.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ostrava 14. ledna (ČTK) - Moravskoslezská policie se obává, že zpoplatnění dálnice D1 na území Ostravy zkomplikuje dopravu v centru města a na dalších už tak vytížených dopravních uzlech. Policisté předpokládají, že mnozí řidiči si ve snaze ušetřit nekoupí dálniční známky, a budou jezdit po jiných komunikacích. Úsek je zpoplatněn od 1. ledna. Toto rozhodnutí ministerstva dopravy kritizuje i ostravská radnice. Primátor Petr Kajnar (ČSSD) ČTK řekl, že město je připraveno se státem se i soudit.

"Je to chybné politické rozhodnutí," řekl dnes ČTK šéf moravskoslezské dálniční policie Jiří Pátra. Souhlasí s ním i vedoucí moravskoslezské dopravní policie Jiří Zlý. Oba policisté se obávají hlavně toho, že na už tak přetížených komunikacích v centru města ještě zhoustne doprava. "Dálnice byla budována jako obchvat města. Odlehčila jiným komunikacím, a měla by tak být i dále využívána," řekl ČTK Zlý.

Podle něj ale zatím policie neměla šanci zmapovat, zda už doprava mimo dálnici zhoustla. "Od začátku roku zápasíme se sněhem, zatím jsme měli jiné starosti," podotkl Zlý s tím, že ani řidiči, kteří po dálnici jeli bez známky, pokutováni nebyli.

"Je nyní určité období hájení. Spíše se motoristům nutnost zakoupení známky snažíme vysvětlit," řekl Pátra s tím, že benevolentněji budou policisté postupovat pravděpodobně do konce ledna. Pokud se tedy ostravské radnici do té doby nepodaří změnit rozhodnutí ministerstva dopravy, budou řidiči muset platit dálniční známky, nebo pokuty až 5000 korun.

Vedení Ostravy už v prosinci písemně požádalo ministra dopravy Gustava Slamečku o výjimku, která by uvnitř města zajistila řidičům bezplatné využívání dálnice. Odpověď zatím město nedostalo.

Podle Kajnara není dálnice zpoplatněna v Praze, ani v Brně. "Nedovedu si představit, že by jedno město výjimku mělo a druhé ne," podotkl Kajnar. Domnívá se, že výjimka nebude platit buď pro nikoho, nebo pro všechny.

Pokud ministerstvo výjimku zamítne, město se pravděpodobně bude soudit. "Zřejmě bychom to museli podat ke správnímu soud, protože není důvod, aby jeden státní úřad měl rozhodnout v analogických případech rozdílně," podotkl Kajnar. Dodal, že politická pozice Brna a Prahy je navíc velmi silná a nedovede si představit, jak bude ministerstvo primátorům obou měst vysvětlovat případné odejmutí výjimky. "Takže já si myslím, že to (výjimku) Ostrava dostane," dodal.

Ostrava chce navíc v letech 2010 až 2012 ve spolupráci s krajem zahájit několik zásadních dopravních staveb, které omezí průjezdnost městem. Hlavní tepnou, která by při těchto komplikacích převzala dopravní zátěž, měla být právě D1.

Jediný úsek na severomoravské části D1, který od ledna zůstane bez poplatků, bude 18 kilometrů mezi Bělotínem na Přerovsku a Hladkými Životicemi na Novojičínsku. Řidiči na něm až do srpna 2010 budou jezdit obousměrně a sníženou rychlostí pouze na jedné polovině dálnice. Od letošního ledna musejí mít řidiči v Moravskoslezském kraji dálniční známky na rychlostních komunikacích R56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem a R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK