CzechTourism: Loňský pokles cizinců v ČR bude asi pod 10 procenty

14.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 14. ledna (ČTK) - Meziroční úbytek cizinců v tuzemských hotelech za loňský rok by se měl podle odhadů ministerstva pro místní rozvoj a agentury CzechTourism pohybovat pod deseti procenty. Zatímco v prvním čtvrtletí přijelo do Česka meziročně o 17,1 procent cizinců méně, ve druhém čtvrtletí to bylo 8,7 procenta méně a ve 3. čtvrtletí 6,6 procenta méně. Zatím to tedy průměrně činí 9,9 procenta a postupně se to snižuje, řekl dnes v Brně na veletrzích cestovního ruchu GO a Regiontour Pavel Kosař, který je pověřen řízením agentury CzechTourism.

Přesná čísla za čtvrté čtvrtletí Český statistický úřad nezveřejnil, činí tak zpravidla v únoru. Desetiprocentní pokles turistů ze zahraničí za rok 2009 předpověděla v lednu i analytická společnost Mag Consulting. Podobný vývoj předpokládá i letos.

Podle Kosaře se tak dopady hospodářské recese na tuzemský cestovní ruch zmenšují. "Váhy se pomalu obrací. Například v lázeňství ta čísla narůstají. Vyšší než v minulých letech je i počet ubytovaných tuzemských turistů, kteří šetří peníze a na dovolenou zůstávají v regionech," řekl na besedě u kulatého stolu s názvem Společně proti krizi Kosař.

Prezident Asociace hotelů a restaurací Pavel Hlinka tak optimistický není. "Takzvaný RevPAR, tedy výnos na jeden pokoj, ať už obsazený nebo volný, klesl za loňský rok v Česku o 35 procent. Prvním důvodem je nárůst kapacity hotelů v poslední době, druhým pak snížení cen za ubytování v důsledku krize," řekl Hlinka.

Jedním z návodů jak zvýšit konkurenceschopnost jsou podle odborníků investice do infrastruktury a především lepší spolupráce a provázanost nabídek úřadů a firem. Musí fungovat spolupráce kraje s centrálou cestovního ruchu, oborovými asociacemi a podnikateli. "Stává se například, že cizinci k nám přijedou, ubytují se, prohlédnou si památky a skončí v restauraci, kde není jídelníček v jiném než českém jazyce," řekla Marta Sargánková z Regionální rady Jihovýchod.

Také podle hejtmana Jihočeského kraje Jiřího Zimoly je důležité vytvářet ucelené nabídky. Kraj v loňském roce vypracoval novu strategii, v níž hrají velkou roli právě produktové balíčky. "Chceme se zaměřit na poskytování produktů, které od nás v cizině mohou očekávat. Někdo přijede za cykloturistikou, jiný za pivní turistikou, lyžováním na Šumavě nebo lázeňstvím," řekl Zimola.

Jižní Čechy chtějí kromě okolních regionů začít více spolupracovat například s italským Trentinem. "My k nim jezdíme lyžovat na dolomity, Italy zase zajímá jihočeské pivo, sjíždění řek nebo wellnes, protože oni například neznají bahenní koupele," dodal Zimola.

Cestovní ruch v Česku vytváří zhruba tři procenta hrubého domácího produktu a pracují v něm asi čtyři procenta lidí. Podle náměstka ministra pro místní rozvoj Martina Plachého jde o důležité odvětví, které je často neprávem přehlíženo. "Řada cizinců k nám ale už podruhé nepřijede, protože není spokojeno s kvalitou služeb. Musí se zlepšit i systém vzdělávání. Chybí nám renesance profesí, aby číšník byl znovu jako kdysi pan číšník a ne pingl. Aby lidé byli na svoji práci hrdí. To si myslím, že je důležité pro budoucnost," řekl Plachý.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK