Inzertní příjmy vydavatelů novin a časopisů loni klesly o 8,9 pct

15.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 15. ledna (ČTK) - Tržby z inzerce klesly tuzemským vydavatelům novin, časopisů a magazínů v roce 2009 meziročně o 8,9 procenta na 18,2 miliardy korun. Vyplývá to z monitoringu hrubých inzertních příjmů od společnosti TNS Media Intelligence, zjistila dnes ČTK z internetových stránek Unie vydavatelů.

Podle koordinátora mediálních služeb Unie vydavatelů Jana Pochmana čísla odrážejí celoroční trend poklesu příjmů z reklamy. Míra poklesu je však menší, než byla původní očekávání. Ta počítala s propadem okolo 30 procent.

Z první desítky vydavatelů z hlediska objemu inzerce v České republice tržby u tří společností meziročně vzrostly. Největší meziroční nárůst podle tabulek mělo vydavatelství Mladá fronta vydávající například časopis Strategie či deník E15, které si oproti roku 2008 polepšilo o 16,7 procenta na celkovou částku přes jednu miliardu korun.

O 6,3 procenta si meziročně polepšilo vydavatelství Bauer Media, které má na trhu například časopisy Chvilka pro tebe či Bravo; loni z reklamy inkasovalo podle TNS Media Intelligence přes 997 milionů Kč. Nárůst zaznamenal také Ringier vydávající například deníky Blesk a Aha! a časopis Reflex, meziročně mu tržby z inzerce stouply o 3,5 procenta na částku 2,8 miliardy korun.

Ostatním vydavatelům v první desítce příjmy z inzerce podle monitoringu TNS Media Intelligence klesaly. Nejvíce pak meziročně ztratilo vydavatelství Stratosféra vydávající například časopisy Cosmopolitan či Speed, které si pohoršilo o 23,6 procenta na necelých 688,6 milionu korun. Značný propad postihl také mediální skupinu Mafra, jejíž vlajkovou lodí je deník Mladá fronta Dnes a deník Lidové noviny. Reklamní tržby skupiny meziročně poklesly o 16,2 procenta na necelých 2,7 miliardy korun. O 15,8 procenta si meziročně pohoršilo také vydavatelství Hachette Filipacchi 2000, které vydává například časopisy Elle, Maxim či Marianne a loni utržilo 588,8 milionu Kč. Více než jedenáctiprocentní ztrátu pak zaznamenalo vydavatelství Vltava-Labe-Press, které vydává regionální Deníky. Hrubé inzertní příjmy tohoto vydavatelství loni dosáhly zhruba 1,9 miliardy korun.

Objem inzertních příjmů vydavatelství v ČR v roce 2009: Vydavatelství 2009 (v tisících Kč) 2008 (v tisících Kč) poměr 2008/2009 (v procentech) Ringier 2,847.354 2,751.609 103,5 Mafra 2,657.096 3,171.951 83,8 Vltava-Labe-Press 1,906.467 2,151.619 88,6 Mladá fronta 1,020.268 873.893 116,7 Bauer Media 997.346 938.025 106,3 Metro 911.620 1,006.913 90,5 Sanoma Magazines Praha 731.241 789.305 92,6 Economia 701.139 763.675 91,8 Stratosféra 688.554 901.188 76,4 Hachette Filipacchi 2000 588.811 699.431 84,2

Zdroj: Unie vydavatelů/ TNS Media Intelligence

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK